Premium

Waarom print en online voortaan één zijn bij de Volkskrant

Vanaf vandaag is volkskrant.nl volledig vernieuwd, onder meer met een responsive website. Alles wat de papieren krant te bieden heeft, is voortaan ook te vinden op de site. ‘Wij geloven erin dat je de grens tussen print en online weg moet nemen.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is zo’n 1,5 jaar gewerkt aan het antwoord op de vraag: hoe transformeren we de Volkskrant naar een digitaal nieuwsmerk? Voor strategie en design werkte de Volkskrant nauw samen met Soda studio, onderdeel van Makerstreet van Joris van Heukelom in een gesprek met Adformatie.

‘Het is de queeste van alle nieuwsuitgevers: hoe vinden we een goede combinatie tussen gratis en snelle content en meer verdieping waarvoor – deels - ook betaald zal moeten worden?’, zegt Van Heukelom. ‘De makers van de Volkskrant geloven dat je de grens tussen print en online weg moet nemen. Waarom zou de journalistieke relevantie van de digitale propositie inhoudelijk anders moeten zijn?’

Het design van de vernieuwde volkskrant.nl oogt ook meer als de papieren versie, zo op het eerste gezicht. Het geheel is rustiger en overzichtelijker. De blauwe balk bovenaan is vervangen en het vertrouwde logo van de krant staat nu weer bovenaan. Verder denkt men niet meer in online beeld: fotografie speelt een belangrijke rol en wordt ook groot afgebeeld.
Naast al het verdiepende nieuws zet de Volkskrant ook in op cultuur en ontspanning, met recensies over theater, films, muziek en een landelijke cultuuragenda. 
De abonnee kan uiteraard overal bij, maar je kan ook een dagpas kopen om stukken te lezen.

Positionering van de journalist
Volgens Van Heukelom is er veel aandacht voor digitale journalistiek, bijvoorbeeld met speciale breaking news formats en timelines waarmee een brede context aan een artikel kan worden gegeven. Ook de journalisten worden belangrijker gemaakt. ‘Als ik een artikel interessant vind, dan wil ik ook meer van de schrijver in kwestie weten. Dus de  journalisten zijn goed zichtbaar op de site met hun werk en je kunt ze ook gaan volgen. Journalisten moeten op z&;n minst de kans krijgen zich ook te positioneren. Journalisten en hun stukken zijn een perfecte ingang richting een modern nieuwsmerk.’


Responsive website
Qua user experience en techniek neemt  ook grote stappen, bijvoorbeeld met een responsive website (die zich aanpast aan de schermresolutie die een bezoeker gebruikt). Evan Gelders, creative director van Soda studio daarover: ‘Volkskrant rolt hiermee een universele strategie uit, waardoor de lezer overal dezelfde content en functionaliteit krijgt. Met de responsive website die we hebben ontworpen, kun je dus het device kiezen waarop je de krant het liefst leest: mobiel, tablet of desktop in de browser, of met de iPhone of Android apps, zowel smartphone als tablet.’ 

En met ‘Mijn Volkskrant’ en &;Bewaar artikel’ krijg je tools in handen om gepersonaliseerd nieuws te lezen, voegt Gelders toe, ‘En vooral ook op het moment dat jou dat uitkomt. In de apps zelfs met een &;offline lezen’ functie. Uiteindelijk gaat natuurlijk om een fijne leeservaring van een artikel.&

Search en social
Nieuws delen is ook belangrijk in de strategie van de Volkskrant, om het bereik nog groter te maken. Gelders: ‘De extreem sterke opkomst van search en social maakt dat veel mensen op artikelen stuiten via newsfeeds en dergelijke en die ook willen delen. De site is geoptimaliseerd voor social. Ook artikelen die niet gratis zijn, kunnen gedeeld worden. Voor degene die het gedeelde artikel leest zit er een maximum per maand op. Hier zit wel een fair use policy op. Maar ik vind het heel stoer dat De Volkskrant dit doet.’ 

Koers Persgroep-titels
De Persgroep kiest met de nieuwe Volkskrantsite bewust de koers om alles wat de krant dagelijks maakt ook aan het digitale lezerspubliek aan te bieden, zegt Erik Roddenhof, commercieel directeur Persgroep Nederland. ‘De lezers moeten altijd en overal de Volkskrant kunnen lezen en delen met anderen. Dit is ook de koers die we met de andere Persgroep-titels zullen gaan varen. Iedere krant op zijn eigen unieke wijze.’
Roddenhof spreekt van een logische koers in de digitale wereld. ‘We zijn niet alleen meer de krant die je &;s ochtends met warme kop koffie leest, maar ook de krant die je altijd in je zak hebt zitten en waarin je even tussendoor je favoriete column leest.’

Commercial
In onderstaande commercial vertelt de krant over de vernieuwingen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie