Voorlichters, wij journalisten mopperen wel, maar we hebben jullie keihard nodig

Woordvoerders en journalistieke media hebben een wederzijds belang

[Door Lody Trepels, L1] 

&;Hoe kijken jullie journalisten eigenlijk naar ons als voorlichters?&; De vraag wordt me op zo&;n manier gesteld dat de ander al rekening houdt met een weinig positief antwoord. En oké, nu moet ik toegeven dat er best wel wat gemopperd wordt op voorlichters. Maar vaak genoeg hebben we elkaar ook gewoon keihard nodig.

Ik krijg de vraag in Utrecht op een van Communicatie en Binnenlands Bestuur over crisiscommunicatie. Een zaal vol communicatiespecialisten uit het hele land, van de meest uiteenlopende organisaties, wordt bijgespijkerd. Onder meer door Renate den Elzen van het crisiscommunicatieteam van de politie. En door Ron Linker, correspondent van de NOS in Frankrijk. Hoofdthema: hoe handel je in een crisissituatie en hoe communiceer je op zo&;n moment.

Bij een crisissituatie is het doel helder: mensen zo snel en goed mogelijk informeren. Dat willen wij als nieuwszender, dat wil de overheid ook. En dus hebben de journalist en de voorlichter elkaar op zo&;n moment keihard nodig. Het zou fijn zijn als dat besef bij iedereen aanwezig is.

Maar in de praktijk blijkt er nog een lange weg te gaan. Zeker als de nood aan de man is. In het heetst van de strijd gaat het dan mis. Voorlichters zijn niet bereikbaar, of ze kunnen en willen nog niks zeggen. De journalist is boos. En de burger die informatie wil? Die is de dupe.

We praten er daarom bij L1 vaak over. Laatst nog met alle Zuid-Limburgse burgemeesters. Nu op deze trainingsdag in Utrecht. Binnenkort met de gemeente Landgraaf omdat Pinkpop voor de deur staat. Later dit jaar tijdens een symposium voor een aantal gemeenten en bedrijven.

Waarom wij er zoveel tijd en energie in steken? Omdat we het belangrijk vinden. Wij willen ons publiek bij calamiteiten zo snel en goed mogelijk informeren. Mopperen vanaf de zijlijn is te makkelijk en dus kiezen we voor een actieve rol.

Dat onze aanpak succesvol is bewijst de Chemelot-case. Na een aantal gesprekken en een lesje communicatie in ons blog, is er een hoop verbeterd in de communicatie vanuit het bedrijventerrein.

Tijdens een grote brand in november plukten we daar duidelijk de vruchten van. Op de trainingsdag in Utrecht werd er zelfs over gesproken door mensen uit het vak. De Limburg-methode als voorbeeld voor de rest van het land. Zo zien we het natuurlijk graag.

En owja... om terug te komen op de vraag. Die heb ik zo eerlijk mogelijk beantwoord: &;Soms denk ik dat jullie van Venus komen en wij van Mars, maar volgens mij zit het met de onderlinge verhoudingen meestal wel goed.&;

Lody Trepels is dagchef bij de Limburgse omroep L1

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie