Bij 90/24 Media, dat vestigingen heeft in Londen, Brussel en Amsterdam, richt Edwin Tromp zich op het bouwen en exploiteren van topvoetballers als ‘merk’. Het bedrijf is begonnen als bureau dat spelers hielp met het inrichten en uitbouwen van hun socialemediakanalen.
Tegenwoordig profileert 90/24 - de naam verwijst naar de 90 minuten speeltijd en de 24 uur daaromheen - zich in de eerste plaats als een volwaardig mediabedrijf. Het bedrijf koppelt spelers direct aan adverteerders en bouwt daarnaast eigen formats rondom spelers, zoals mini-docu’s die de fans een uniek kijkje geven in het leven van een favoriete voetballer.
Met deze aanpak is 90/24 Media een geduchte concurrent voor traditionele mediapartijen als RTL, TMG en SBS. ‘De spelers die bij ons onder contract staan, zijn samen goed voor zo’n 150 miljoen online volgers. Op sociale media zijn spelers veel meer dan een middenvelder van Ajax of Barcelona. Ze zijn status- en stijlsymbolen, merk en medium tegelijk.’
‘Video is het krachtigste middel voor communicatie en levert de hoogste engagement. Met video geeft een speler zijn fans een authentieke inkijk in zijn leven. Superbelangrijk dus. Daar is live video bijgekomen, zoals Instagram Live en Facebook Live. Dat werkt goed en dat is begrijpelijk, want je krijgt echt het gevoel dat je in het leven van de voetballer stapt.’
‘Video op social moet vooral kort en close zijn geschoten en geschikt voor mobiel gebruik. Verder bevat het geen ads. En belangrijkste: het is authentiek.’
‘Voor een deel is wat wij doen inderdaad influencer marketing. Alleen staan bij ons de influencers onder contract en leveren wij ook content- en datadiensten.’
‘Het belangrijkste voor een voetballer is direct contact te hebben met zijn fans. Groei in aantallen fans en advertentie- inkomsten zijn echt secundair.’
‘Er moet nog heel wat gebeuren voordat het zover komt. Fans zijn natuurlijk niet voor niets fan van een voetballer: die willen alles van hem weten.’
‘Meestal is er wel een verband tussen presteren op het veld en presteren op social. Voetballers die goed spelen zijn relevanter en meer in het nieuws. Maar neem een living legend als David Beckham. Die is gestopt met zijn carrière, maar heeft wel een giga bereik.’
‘Traditionele media zitten in een neerwaartse spiraalbeweging en dat heeft allerlei redenen. Een van die redenen is zeker het gebruik van data. Adverteerders moeten het nog steeds doen met schattingen over bereik en resultaten. Dat is iets waar ze bij de FANG bedrijven (Facebook, Amazon, Netflix, Google, RB) heel hard om lachen.
‘Daar bovenop komt nu de verandering dat sporters en entertainers niet alleen merken zijn, maar ook mediabedrijven met een enorm bereik. Robin van Persie heeft bijvoorbeeld 30 miljoen fans wereldwijd, bijna uitsluitend jongen mannen. Vergelijk dat eens met willekeurig elke traditionele mediapartij in Nederland.’
‘Als enorme verrijkingen. E-gaming onder voetballers is sowieso erg groot. In combinatie met AR/VR gaat dit nog vettere experiences geven die we kunnen produceren.’
Meer weten? Edwin Trom is een van de keynote sprekers op het Online Video Event op 28 juni. Het evenement wordt georganiseerd door Adformatie en Blue Billywig en dit jaar is het de vijfde editie. Kijk voor tickets en meer info op www.onlinevideoevent.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!