Victor Knaap van MediaMonks - dat dit jaar zijn 15-jarig bestaan viert - is de meest onmisbare man in de marcom-industrie anno 2016. Hij verdringt Mark Woerde van Lemz van de eerste plaats (in 2015) van de Adformatie100.
Aad Kuijper van Alfred stoomt op naar 2 en David Snellenberg van Dawn naar 3.
De Adformatie100 van 2016 werd vanmiddag bekendgemaakt tijdens het nieuwjaarsevenement Koffiedik Kijken van IAA, VEA en Adfo Groep, in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam.
Het podiumtrio, alle drie voormannen van zelfstandige bureaus, weerspiegelt de voornaamste drie trends in het reclame-, marketing- en mediavak anno 2016: digitaal, ‘leuk’ en pro-social.
Het aantal vrouwen in de HotHonderd stijgt van 20 tot 25. Barbera Wolfensberger, die in 2015 afzwaaide als ceo van FHV BBDO en op 1 november aantrad als cmo van Telegraaf Media Groep, zakt van de 2e naar de 87e plaats.
Ze was de afgelopen twee edities van de Adformatie100 de meest onmisbare vrouw in het vak.
Nieuwkomers en afvallers
Knaap, Kuijper en Snellenberg stonden ook in de lijst van 2015 in de Top 10, maar dat betekent geenszins dat de 2016-lijst een consolidatie is van de vorige editie.
Integendeel. De Adformatie100 van 2016 is bijna voor de helft ververst, met 44 nieuwkomers en dus ook 44 uitvallers.
Hoogste nieuwkomer is, op 9, digital design-goeroe Adjan Kodde van Mirabeau, in oktober aangesteld als voorzitter van Dutch Digital Agencies (DDA).
Opvallendste uitvaller is Matthijs Moeken (18 in 2015), de Jumbomarketeer die Jumbo op het hoogtepunt verliet. Roland van der Vorst (22) valt er dit jaar ook buiten, net als Hans van Dijk (27 in 2015).
In de editie van 2015 viel zijn trouwe kompaan van weleer Bart Kuiper, die deze maand stopt met zijn bureau Leukwerkt, al buiten de lijst. Hun beider opvolger Aad Kuijper (op 2) is definitief kroonprins af en de nieuwe ‘leukwerkt-koning’.
Massale respons
De Adformatie100 komt tot stand op basis van een uitgebreide poll in twee delen: een gerichte waarbij we in november 2015 ruim 150 vooraanstaande vakgenoten vroegen om drie onmisbare vakgenoten te noemen.
Daarnaast was er een online-poll op Adformatie.nl, waarop 400 lezers reageerden, en die verwerkt werd door Eva Gerritse van onderzoeksbureau Blauw Research.
De Adformatie100 slaat aan, concluderen we uit de massale respons en de uitgesproken lof van tientallen vakgenoten. Klanten kijken bij het samenstellen van hun longlist wie er in de lijst staat, zegt een reclamebureaudirecteur.
Een ander zegt: ‘Je kunt veel makkelijker een afspraak maken als je in deze Top100 staat.’
De hele honderd met uitgebreide toelichting en een round-up van trends in het vak die in de rangorde worden weerspiegeld, verschijnt in Adformatie nummer 1 van 22 januari 2016.