De veelbesproken campagne van it-bedrijf Incentro is afgelopen en de actie heeft tóch een winnaar. In radiocommercials riep Incentro mensen op om hun baby 'Incentro' te noemen. Zij konden dan een geldprijs winnen. In een daaropvolgende commercial zei het bedrijf de actie te staken.
Interview
Volgens de redactie van Radio 1 ergeren luisteraars zich flink aan de reclames. Presentator Jurgen van den Berg belde directeur Paul Baan en vroeg hem waarom hij zulke vervelende reclames maakt. Lees hoe dat afliep.
Winnaar
‘Het was eigenlijk niet het plan dat er een winnaar zou zijn’, vertelt online marketeer Friso Plaizier van Incentro. ‘Maar toen kregen we een video binnen van dit jongetje. En dat vonden we zo leuk, dat we daar toch iets mee wilden doen.’
Ward (10) maakte een stop-motionvideo met zijn speelgoed en zond die naar het bedrijf. In het filmpje krijgen zijn Playmobilpoppetjes een baby en noemen die Incentro. Ward vertelt dat hij hoopte het prijzengeld te winnen, zodat hij zijn beste vriend kon opzoeken in het buitenland.
Plaizier zegt dat het team de inzending zo leuk vond, dat ze besloten om de jongen daadwerkelijk te belonen.
Van radiocampagne naar trotse vader: baby 'Incentro' is geboren!
Naamsbekendheid
Het bedrijf werkte samen met Maatschap voor Reclame. Baan vertelt dat hij het advies kreeg om ‘te schuren’ oftewel: een reclame te maken die niet iedereen leuk vindt, maar die wel opvalt. Naamsbekendheid was het doel, al geeft de directeur toe dat de reclames niet duidelijk maken wat voor bedrijf Incentro is.
Uitleg
In de nieuwste video wordt wel uitgelegd dat het om een it-bedrijf gaat. ‘Tijdens de opnames bleek dat zelfs het jongetje niet wist wat we doen’, zegt Plaizier. ‘Dat kwam mooi uit, omdat we die kritiek ook van het grote publiek hadden gehad. Zo konden we de uitleg in de video verwerken.’
De video met de winnaar is te bekijken op Facebook en YouTube. Hij wordt (vooralsnog) niet uitgezonden op radio.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!