Premium

Véronique Swinkels: 'Deur dicht en door'

BBK/Door Vriendschap Sterker viert zijn negende lustrum. Directeur Véronique Swinkels: ‘Ons oogmerk is hetzelfde, maar onder mijn regime is de horizon ­aardig verbreed.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

(50) houdt vandaag kantoordag. Hond Shiva heeft dus mazzel, ze mag de hele dag rondstruinen in de Posthoornkerk in Amsterdam, waar is gevestigd.

Swinkels vertelt over de benadering van maatschappelijke issues, toen en nu. De begintijd van BBK was vooral ideëel, alles draaide om overtuigen. Tegenwoordig is maatschappelijk verantwoord ondernemen verzakelijkt en onderdeel van het commerciële speelveld.

‘Of dat erg is? Nee hoor, juist niet. Vroeger bleven sociale en maatschappelijke kwesties in het vage. Veel gepraat, weinig resultaat. Daar had ik vaak moeite mee. Door de ontwikkelingen in communicatie zijn de resultaten van beleid inzichtelijk geworden. Er is effectmeting, zicht op de impact van je campagne. Dat deze markt is verzakelijkt, zie ik als een voordeel.’

Ondernemerszin

In 1996 solliciteerde de jonge Swinkels als adviseur bij BBK. Maatschappelijke issues en overheidscommunicatie lagen haar. Bovendien kon ze haar ondernemerszin, met de paplepel ingegoten door haar vaders architectenbureau, in haar loopbaan volop botvieren. ‘Aandelen kopen in het bedrijf was een logische stap. Ik was totaal niet bang voor die verantwoordelijkheid.’

Thuisfront

Met een gezin van vier kinderen was het niet altijd even gemakkelijk. ‘Ik investeerde flink in ondersteuning van het thuisfront en mijn partner steunde me altijd’, zegt Swinkels. Met een vlijmscherpe planning lukte het haar een succesvolle carrière bij BBK op te bouwen en enig aandeelhouder te worden.

‘Ik voel me soms gemangeld tussen twee werelden’, geeft Swinkels toe. ‘Overdag is opvang voor de kinderen goed te regelen, maar de netwerkbijeenkomsten aan het eind van de werkdag zijn me wel eens zwaar te moede. Dan wil je met je gezin zijn.’

Knop

Gelukkig kan ze de knop goed omzetten, zegt ze. ‘Deur dicht en door. En ik haat het huishouden doen, dat mis ik dus als kiespijn. Marketingcommunicatie is zo’n gaaf vak, omdat het appelleert aan een kerncompetentie die bedrijven verder helpt. Dat motiveert me altijd om te doen wat ik doe.’

Met cStrong, een online bureau dat ze deze maand oprichtte met Liset van Doorn, laat Swinkels zien dat haar ondernemersgeest springlevend is. ‘Mijn vader liep tegen de zeventig toen hij zijn lier in de wilgen hing. Ik kan nog zeker twintig jaar door.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie