Deze prijs, dit jaar voor het eerst onder CMC vlag, wordt uitgereikt aan personen die zich in het voorgaande jaar zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.
Er werden twee Coqs d'Honneur, één Coq de Grand Honneur en een Jonge Haan uitgereikt.
De Coqs d'Honneur van 2005 gingen naar Alfred Levi en Jacques Kuyf. Michael van Os ontving de Coq de Grand Honneur. De jonge Haan was voor Mattias Schut.
De winnaars met begeleidende loftuiting:
Jonge Haan 2005: Mattias Schut, directeur CCCP.TV
Mattias Schut is mede oprichter en creatief directeur van CCCP.TV en begon als regisseur bij Czar. Zijn doorbraak was ooit met het filmpje 'I wanna fuck you in the ass' voor Soesman, een Engels taleninstituut.
Sinds een aantal jaar is hij bezig met CCCP.TV, waar TV-producties op een vernieuwende en onconventionele manier voor verschillende zenders en merken worden geproduceerd, zoals Pimp my Room en 6Pack.
6Pack startte 3 jaar geleden als underground TV zender, in samenwerking met Heineken. Het is een veelbesproken en bekroond project, met name door de slimme en creatieve opzet qua content en branding.
Als creatief directeur is Mattias vorig jaar nauw betrokken geweest bij de oprichting van 6Pack BV, een alternatief reclamebureau waaruit projecten opgezet zijn voor onder meer Douwe Egberts, Hema, Spits!, Orange en Breaker. Mattias is een bijzonder mens met een hele creatieve geest.
Hij staat voor vernieuwend communicatie denken, met name door zijn kennis over TV, internet en grote gevoel voor merken en doelgroepen.
Hij begeeft zich in de nieuwe wereld van media en communicatie door een positie in te nemen tussen de gebieden TV content, online content en reclame.
Coq d'Honneur: Alfred Levi, oprichter, directeur MM&MO
Alfred Levi wordt door sommigen als controversieel getypeerd.
Terecht of niet, zijn verdiensten en zijn passie voor het marketingvak staan buiten kijf. Zo is onder zijn bezielende leiding de NIMA opgebloeid tot een florerende marketingorganisatie.
Iets wat onder andere zichtbaar is in de snelle groei van de Top Marketing Club. Verder kan niemand om zijn snel groeiende bedrijf MM&MO heen.
Begin vorig jaar presenteerde Alfred samen met de BVA een spraakmakend onderzoek over het kijkgedrag van consumenten. Spraakmakend betekende ook hier dat in eerste instantie sommige partijen het onderzoek ter discussie stelden omdat de uitkomsten hen wellicht minder goed uitkwamen.
Het was drie weken geleden dat tijdens een GVR-symposium een vertegenwoordigster van een van de mediabureau's ten overstaan van alle aanwezigen opstond en vond dat Alfred en het onderzoek onrecht was aangedaan met de kritiek en het onderzoek het communicatievak nadrukkelijk verder heeft geholpen. Mensen die vanuit hun passie hun nek voor het vak durven uit te steken zijn schaars en verdienen een gepaste beloning.
Een Coq d'Honneur voor Alfred Levi is daarom een passende en terechte beloning.
Coq d'Honneur: Jacques Kuyf, mede-oprichter, directeur They
Jacques Kuyf zit al negentien jaar in het vak. Hij heeft mede FHV BBDO groot gemaakt en combineerde die drukke baan de afgelopen jaren ook nog eens met het voorzitterschap van de VEA.
Vanuit die functies heeft hij mede aan de voet gestaan van een aantal veranderingen in het vak. Samen met zijn partners zocht hij midden jaren negentig bij FHV BBDO de verbreding op.
Als VEA voorzitter hamerde hij op opleiding en maakte hij zich sterk om het vak aantrekkelijk te houden voor jongere generaties.
En ook dit jaar weer deed hij van zich spreken door samen met anderen weer helemaal opnieuw te beginnen, maar dan anders. Jacques heeft die veranderingen met succes in gang kunnen zetten omdat hij beschikt over veel lef en een groot empathisch vermogen.
Dat maakt hem niet alleen een uitstekend bestuurder in de branche, maar ook nog eens een aangenaam mens om mee te werken.
Coq de Grand Honneur: Michael van Os, oud hoofdredacteur Adformatie
Op 1 december heeft Michael van Os na negentien jaar afscheid genomen van Adformatie.
Hij was, met 11 jaar, de langstzittende hoofdredacteur bij Adformatie en heeft daarmee een belangrijk stempel gedrukt op het weekblad. Zijn redacteurschap werd gekenmerkt door enorme gedrevenheid, een kritische aanpak en journalistieke integriteit.
Mede door Michael is Adformatie uitgegroeid tot het meest toonaangevende vakblad in onze branche. Hij is van groot belang geweest voor het aanzien en de verdere ontwikkeling van het reclamevak.
Michael kende iedereen in het vak en wist als geen ander wat er speelde. Maar al te graag bracht hij een scoop met veel bombarie, maar een afspraak was bij hem ook een afspraak.
Ook bleek Michael een goede bruggenbouwer en heeft hij daarmee het vak goede diensten bewezen. Als dank voor zijn niet aflatende inzet, zijn journalistieke instinct en zijn enorme invloed op het vak wil het CMC hem deze Coq de Grand Honneur aanbieden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!