Niet iedereen leest Trouw, maar de krant heeft vandaag een aardig verhaal over Talpa en de wijze waarop het bedrijf geld wil verdienen.
Is de moeite waard om het er eens bij te nemen.
De krant constateert dat Talpa een nieuwe reclame-oorlog is begonnen. Zenders gunnen adverteerders steeds meer speelruimte, en invloed op de inhoud van tv-programma's.
Het zoeken naar nieuwe vormen van reclame is daardoor in een stroomversnelling geraakt, door de komst van de nieuwe televisiezender van John de Mol. De traditionele 30-seconden commercial wordt zelfs deels achterhaald genoemd.
'Talpa biedt de adverteerders commercieel meer mogelijkheden. De andere zenders gaan daarin mee', merkt Ingrid Stumpel van de Bond van Adverteerders op.
Paul van Niekerk, directeur van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisie-reclame (Spot), vult aan: 'Talpa heeft de discussie over in-program branding aangejaagd.'
Welkom in de wereld van brandplacement, nonspot-advertising, in-script sponsoring en anti-zap advertising. Het is een wereld waarin redactionele inhoud van programma's en reclame meer en meer met elkaar vermengen.
Commercieel directeur Ton Rozestraten van Talpa maakt reclame voor zijn bedrijf als hij zegt: 'In feite is alles bespreekbaar bij ons.'
Het bekendste voorbeeld is de Talpa-weerman. Zijn kleding hangt de volgende dag in de winkels en wanneer er een overhemd van wordt verkocht, krijgt Talpa een deel van de opbrengst. Vooralsnog staan de adverteerders niet in de rij, verklaart Rozestraten, maar het idee is wel nieuw voor Nederland. 'Het heeft alles te maken met een stukje gezond kat-uit-de-boom-kijken', zegt Rozestraten.
Talpa wil ook het 'no cure no pay'-principe in de televisiewereld introduceren. Niet alleen kunnen producten in scripts van dramaseries worden geschreven en vinden adverteerders een welwillend oor voor zelfbedachte programma's. Talpa wil ook belangen in bedrijven nemen en dat niet in geld betalen, maar in exposure op televisie.
Groeit het bedrijf, dan strijkt De Mol een deel van de winst op.
De commerciële televisiezenders halen hun inkomsten nog altijd voor ongeveer 95 procent uit commercials, terwijl de prijs van tv-reclame de afgelopen vijf jaar door de toegenomen concurrentie 'schrikbarend' is gedaald.
Het aantal uitgezonden tv-commercials op de Nederlandse televisie is in vijf jaar tijd verdubbeld, terwijl de prijs per reclamespot bijna is gehalveerd, zegt Trouw.
Over de effectiviteit van al die reclame-euro's wordt wijselijk gezwegen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!