De mediabestedingen zullen volgens het mediabureau de komende drie jaar met respectievelijk 1,5, 1,4 en 2,3 procent stijgen. De groei is met name te danken aan de online bestedingen aan zowel display, classified als search. Vooral search blijft de komende jaren fors groeien met steeds 10 procent.
Ook bioscoop en outdoor zullen de bestedingen de komende drie jaar zien toenemen. Biosbestedingen stijgen dit jaar met 8 procent en de komende twee jaar met 4 procent. Outdoor ziet een groei van 2, 2 en 4 procent.
Dalers
De bestedingen aan tv-spot gaan in 2016 tot en met 2018 met 2, 3 en 2 procent omlaag, verwacht ZenithOptimedia. Niet verrassend gezien het andere kijkgedrag en de teruglopende lineaire kijktijd. De publiekstijdschriften hebben het ook de komende jaren zwaar te verduren. De daling zal daar 7 en 6 procent zijn.
Wereldwijd
De Nederlandse groei blijft ruim onder de wereldwijde stijgingen. Internationaal is de gemiddelde groei dit jaar 4,1 en de komende twee jaar 4,3 en 4,4 procent.
ZenithOptimedia denkt dat mobiel desktop gaat overvleugelen in internetgebruik in 2017. Dat is een jaar eerder dan het mediabureau aanvankelijk voorspelde. Wereldwijd gaan de bestedingen aan mobiel online advertising naar 99,3 miljard dollar in 2017.
China is de ‘pionier’ in de mobiele advertentiemarkt, gevolgd door Groot-Brittannië. In China is advertising op de mobiel nu al de grootste markt. Het zal, aldus ZenithOptimedia, niet lang meer duren voordat de rest van de wereld ook ‘mobile first’ is in reclame.