Hier mijn 12 tips voor de inzet van Second Screen:
1. Drama = drama
Niet ieder format werkt om er een tweede scherm bij te maken: Mensen zitten er simpel weg niet op te wachten! In de top 10 van de NPO staan quizen, tests, sport en participatie programma's. Drama werkt niet!
2. Redactie
Redactie van content voor een tweede scherm kan een grote kostenpost zijn. Hou er rekening mee en probeer het zoveel mogelijk te integreren in je bestaande processen.
3. De meekijkers
Natuurlijk is er per programmatype een kernfunctionaliteit te verzinnen, zoals statistieken bij sport. De kans is echter groot dat er andere kijkers zijn, die minder geïnteresseerd zijn, zorg voor wat verstrooiing, bijvoorbeeld een lekkerste benen competitie voor de vrouwen van de voetbal fans. Sociale functionaliteiten als chat en soundboard werken goed.
4. Feedback
Wanneer je input geeft op een tweede scherm, is een aggregatie op het eerste scherm logisch. Daarnaast kun je een aggregatie op locatie, leeftijd of geslacht terugkoppelen op het tweede scherm van de gebruikers
5. Doseer
Een tweede scherm is ondergeschikt aan het eerste. Doseer de hoeveelheid content op het tweede scherm.
6. Niet overvragen
Natuurlijk kan het handig zijn om de doopceel van je deelnemers te lichten, een formulier met 10 velden zullen niet veel mensen invullen wanneer het niet relevant is voor de gebruiker. begin voorzichtig met een email adres en een opt-in.
7. Loop gelijk
Niets is zo frustrerend als beelden te vroeg of te laat te zien op het tweede scherm. Met technieken als watermarking (vanaf Q1 2014 bij RTL en NPO) sluit het tweede scherm naadloos aan.
8. Iedereen is welkom
Sponsors van programma's willen graag native apps voor iOS en Android. Daarmee worden niet alleen de laptop gebruikers, maar ook eigenaren van andere OS'en buitenspel gezet. Zorg voor een WebApp die ge-embed kan worden in de native app.
9. Denk aan het tijdstip
Prime time voor tweede schermen is tussen 19:00 en 22:30. Daarvoor wordt er gegeten, daarna zijn mensen bezig met in slaap te vallen. Positieve uitzonderingen zijn doelgroepprogramma's als de Nacht van de Popmuziek en kinderprogramma's.
10. Live
Live programma's hebben de beste cijfers, je kunt immers gebruik maken van de gebruikers input. Of het nou via een voice over is zoals bij het song festival, terugkoppeling van de resultaten door de presentator of onscreen/in studio graphics. Quizzen en tests zijn een uitzondering op deze regel. Die worden ook goed meegespeeld wanneer ze 'van band' komen.
11. Sociaal
Zorg voor een koppeling met sociale netwerken. Dit kan een simpele koppeling zijn waarbij de gebruiker slechts meldt dat er wordt gekeken en meegedaan op het tweede scherm. Bij een uitgebreidere koppeling zie je wat je facebook en twitter contacten doen.
12. Integreer commercie
Op een tweede scherm is de scheiding tussen content en commercie niet zo strict als op tv. Er is ook geen enkele reden voor een losse app voor de commercials. De content van het tweede scherm kan ook commercieel verrijkt worden. Waar kan ik die enige blouse kopen of een maatwerk aanbieding van Wehkamp krijgen bij de commercial aan de hand van je profiel zijn slechts enkele voorbeelden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!