Niet alleen samen kijken, maar ook samen meedoen.
Wat een kijker niet kent, dat mist hij niet, gaat nu nog op voor HbbTV, maar met de nieuwe NOS HbbTV app kan daar wel eens verandering in komen.
Je kunt BNN's Nationale IQ Test al vier jaar meespelen met een tweede scherm. Uit de achterliggende data is een aantal interessante conclusies te trekken.
Op het Mobile World Congress 2014 in Barcelona toonde KPN en Accenture hun proof of concept voor Google Glass, waarbij het Video Solution Platform van Accenture en KPN's interactieve televisie werden gekoppeld aan een app voor Google Glass. Onderstaande video begint met: "While the development work and reactions represented are real, this concept is not, nor is it intended to be, an available product".
Komend jaar zullen meer TV-producenten second screen toepassingen gaan omarmen. Naast het stijgende aantal televisie programma's met 2nd screen mogelijkheden, zal ook de content op het grote scherm beter op de interactie met de kijker worden aangepast.
In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014
Ook bij de eerste uitzending van Ranking the Stars, zondag jl, zagen we het weer: het percentage mobiele telefoons dat meedoet met het tweede scherm ligt hoog. Rond de 1 op de 4 gebruikers pakt z'n mobieltje. Zo'n 3 op de 5 deelnemers met een mobiele telefoon gebruikt een iPhone.
Bij het Tweede Scherm van Avro's Junior Dance, een webapp, werd wederom duidelijk welke partijen de dienst uitmaken in de huiskamer.
Wanneer je Tweede Scherm door veel televisiekijkers gelijktijdig wordt gebruikt, levert dit uitstekende data op voor een uitgebreide analyse. In het geval van de IQ Test 2013 waren dit er meer dan 170.000, waarvan er zo'n 125.000 alle vragen hebben ingevuld.
Tijdens de finale van Junior Eurovision Song Contest kan de kijker dit jaar voor het eerst via het tweede scherm online mee jureren.
Dat Nederland niet genoeg heeft van het Tweede Scherm bewijst de Nacht van de Popmuziek. 1 keer per jaar, op een late zaterdagavond in oktober, nemen Matthijs van Nieuwkerk en Leo Blokhuis je mee op een ontdekkingstocht langs allerlei muzikale juweeltjes.
Even googlen op ‘native or web app’ levert heel veel hits op.
Televisiemakers zijn een beetje huiverig voor het tweede scherm, ogen en oren moeten toch immers gericht zijn op de televisie! Helaas is deze gedachte achterhaald, uit onderzoek blijkt dat 40% van de Amerikanen al met z'n Smartphone of Tablet in de weer is tijdens het tv-kijken. Reken maar dat het in Nederland niet veel anders is.