Hoewel het vrije-uitloop-ei (twee sterren Beter Leven van de Dierenbescherming) en het biologische ei (drie sterren) steeds prominenter in het schap staan, bestaan de aanbiedingen met Pasen vooral uit zogeheten schuureieren. Het gaat volgens een analyse van Wakker Dier om 67 procent van de aanbiedingen. Dat is gelijk aan het percentage van vorig jaar. Wakker Dier telde in totaal 33 aanbiedingen met eieren (geschilderde eieren meegerekend) en 22 daarvan betreft schuureieren, ook wel scharreleieren genoemd (67 procent dus), de overige 11 gaat om diervriendelijke eieren (33 procent).
Schuureieren
Hanneke van Ormondt van Wakker Dier stelt vast: ‘Het merendeel van de aanbieding is dus nog altijd schuureieren. Het is ontzettend triest om te zien dat de supermarkten met de paasaanbiedingen vooral kiezen voor eieren van kippen in schuren, die hun kont nauwelijks kunnen keren en weinig natuurlijk gedrag kunnen vertonen.’
Buiten de Paas
Van Ormondt vindt het opmerkelijk dat buiten Pasen de meeste aanbiedingen juist wél diervriendelijke(r) eieren betreft. Zij realiseert zich wel dat de grotere supermarkten zoals Albert Heijn niet voldoende kipvriendelijke eieren kan inkopen om te voorzien in de paasbehoefte. ‘Maar’, zegt Van Ormondt, ‘ze zijn wellicht niet in de positie om te stunten met biologische eieren, maar dan hoeven ze dat ook niet te doen met schuureieren. Albert Heijn heeft nu drie soorten schuureieren in de aanbieding.’
Plus, Aldi en Coop
Er zijn volgens Wakker Dier drie supermarkten die alleen maar diervriendelijkere eieren in de reclame doen met Pasen. Dat zijn Plus, Aldi en Coop. Lidl heeft zowel diervriendelijke als schuureieren in de aanbieding. De rest van de supermarkten stunt alleen maar met schuureieren. Van Ormondt deelt vooral Plus een pluim uit. ‘Er zijn een hoop supermarkten die de mond vol hebben over diervriendelijke producten, maar daar zie je in de folder niets van terug. Plus is de eerste die het issue dierenwelzijn geregeld in tv-reclames aankaart met info en aanbiedingen.’
Langzaam
Van Ormondt is van mening dat het imago van supermarkten verbetert met het diervriendelijker maken van het assortiment. Van Ormondt: ‘Het gaat langzaam, maar we zien het aanbod verbeteren. Supermarkten waren gewend om te knallen en hoge volumes te draaien, maar ze kunnen veel meer verdienen als ze voor duurzaam gaan omdat het hogere marges oplevert.’ Wakker Dier heeft niet het doel om supermarkten zo ver te krijgen om diep te gaan stunten met biologische producten. ‘Maar we willen het wel in de folders. Ook al is het maar met 5 procent korting, dat levert wel een hoop aandacht op. Bovendien, als supermarkten met gangbaar vlees stunten en niet met diervriendelijk, dan wordt het verschil in prijs nog groter.’
Borstklopperij
Volgens Van Ormondt kloppen supermarkten zichzelf regelmatig een beetje teveel op de borst. Dat zie je ook op hun websites terug. Maar het zou mooi zijn als we dat ook terugzien in de folder. Daar is Plus voorloper in.’ De Nederlandse consument is er klaar voor volgens Van Ormondt. De gemiddelde consument eet minder vlees én meer vlees met één of meer Beter Leven-sterren. ‘Natuurlijk groeit dat in de grachtengordel wel sneller’, zegt ze, ‘maar de verschuiving is landelijk.’
Cijfers
Paasaanbiedingen 2015
Totaal aantal aanbiedingen eieren: 27
Aanbiedingen schuureieren (geen ster): 67%
Aanbiedingen eieren 1 ster: 0%
Aanbiedingen eieren 2 sterren: 15%
Aanbiedingen eieren 3 sterren: 19%
Paasaanbiedingen 2016
Totaal aantal aanbiedingen eieren: 33
Aanbiedingen schuureieren (geen ster): 67%
Aanbiedingen eieren 1 ster: 0%
Aanbiedingen eieren 2 sterren: 18%
Aanbiedingen eieren 3 sterren: 15%