De Strijdkreet is online gegaan. Het 130-jaar oude magazine van het Leger des Heils is omgevormd tot een digitaal platform.
Daarmee verdwijnt het maandblad voor een groot deel uit het straatbeeld, en vooral: uit de kroegen, waar het altijd werd uitgedeeld door heilssoldaten van het Leger des Heils.
Het magazine bereikte een zekere status, onder andere doordat toenmalig prinses Beatrix het blad met majoor Bosshardt op straat uitdeelde. Ook kwam het blad voor in het Top 40-nummer 'De Heilsoldaat' uit 1974.
Net als bij veel andere bladen, daalde de oplage van Strijdkreet de afgelopen jaren.
‘Bovendien hebben we er last van dat de verspreiding, die we in eigen hand hadden, steeds moeilijker werd’, zegt hoofd corporatie communicatie Menno de Boer. ‘Inderdaad, we hebben met vergrijzing te maken, waarbij de opvolging ook een probleem is.’
Bovendien zag De Boer dat de interesse voor de strijdkreet juist online sterk toenam. ‘We hebben inmiddels 60-duizend volgers op Facebook. Online is ons bereik al vele malen groter. Daar hebben we onze conclusies uit getrokken.’
Op het online platform www.strijdkreet.nl worden meerdere keren per week nieuwe verhalen geplaatst, zowel in woord als in beeld.
De Boer is enthousiast: ‘We willen eigentijdse en boeiende verhalen brengen over zingeving en geloofszaken. En we willen ons vernieuwen. Dat we online gaan, helpt ons daarbij. We krijgen we veel beter inzicht in hoe verhalen gelezen en gedeeld worden, en door wie. Dat vind ik een groot voordeel voor onze communicatie.’
De papieren versie van Strijdkreet is niet helemaal weg, en zal nog vier keer per jaar worden uitgegeven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!