Dat zegt hij in een interview met Adformatie dat vrijdag in de kersteditie staat. Nadat hij in september begon als nieuwe directeur, heeft Volmer eerst drie maanden de stand van zaken bij de Ster geïnventariseerd. Vorige week woensdag presenteerde Volmer zijn plannen aan het bestuur. Dat heeft hem carte blanche gegeven om de plannen uit te voeren.
'Hoezo dan niet?'
De perceptie rond Ster is dat de reclameverkoper van de publieke omroep aan strenge regels gebonden is. Maar volgens Volmer kan Ster veel meer op de advertentiemarkt dan gedacht.
‘Het grappige is dat de meeste mensen die ik spreek over die regels beginnen: we mogen en kunnen dit niet. Maar in de afgelopen drie maanden ben ik juist bezig geweest met de vraag: hoezo dan niet? Het is heel erg logisch dat de Ster kijkt naar de spelregels. Maar de Mediawet is voor ons niet anders dan voor de concurrenten. Ik heb daar echt goed naar gekeken en ook duidelijk gemaakt aan het bestuur dat we vol gaan inzetten op digitaal. Binnen NPO zijn er zo veel merken waar we iets mee kunnen doen.’
Tot de grens
Als voorbeeld van wat níet mag, noemt Volmer programmaonderbrekende reclame. ‘Maar dat is juist prima, want dat maakt de publieke omroep juist zo onderscheidend. Verder moet de inhoud van een NPO-programma niet aan commercie gelinkt zijn. Dus als er in De Wereld Draait Door een item over een boek is, dan mag je niet gelijk na het programma adverteren voor dat boek. Die complexiteit kennen de commerciële bedrijven bijvoorbeeld niet. In mijn TMG-tijd kon ik over de rand van die regels gaan, maar met de verantwoordelijkheid die ik nu heb, kan ik tót die grens gaan. Dat is een belangrijk maar piepklein verschil.’
Programmatic
Ster gaat komend jaar met programmatic beginnen, zegt Volmer. ‘We zijn diverse initiatieven gestart, zowel display als video, om ons voor te bereiden op programmatic. Daarnaast hebben we een enorme positie in online video. De definitie is breed: in ad video, sites, Uitzending Gemist. Dat moet wel allemaal bij elkaar komen, maar als je simpelweg kijkt naar hoeveel views we daar hebben, ligt er een wereld open.’
Samenwerking
Het is een thema van dit jaar: laat de Nederlandse mediapartijen samenwerken om een derde blok te vormen naast Google en Facebook. Volmer ziet veel in verdere samenwerking op de Nederlandse markt. ‘Zeker en daar waar het kan werkt de Ster al samen met andere partijen. Het is zinvol om te intensiveren hoe we die samenwerking kunnen uitbreiden, want zo groot is dit landje niet.’
Het gehele interview staat in de kersteditie van Adformatie die komende vrijdag uitkomt.
Ster-directeur Frank Volmer: ‘We gaan vol inzetten op digitaal’
Ster kan veel meer op de advertentiemarkt dan gedacht en dat wil de nieuwe directeur gaan verzilveren.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement