Sogood ontwikkelt verpakking voor nieuwe drop van Klene

En hanteert daarbij het MAYA principe.

Klene ontwikkelde een nieuwe serie dropjes met een krakend laagje. Designbureau Sogood bedacht de naam en maakte de verpakking.

Volgens Luuk Olde Hengel, group brandmanager bij Perfetti Van Melle, is de innovatie een mooi voorbeeld van het MAYA principe: Most Advanced Yet Acceptable. Olde Hengel: ‘De nieuwe serie dropjes sluit aan bij de vertrouwde recepturen van Klene, maar de dropjes zijn toch vernieuwend.’

Het MAYA principe is ooit bedacht door de bekende industrieel ontwerper Raymond Loewy (verantwoordelijk voor redesign de Coca-Cola flessen, het Shell logo en de Greyhound Bus) en klinkt als volgt:  ‘De smaak van het volwassen publiek is niet per se klaar voor logische oplossingen van hun eisen, als deze oplossing te veel afbreuk doet aan de norm.’

Oftewel: creatief werk moet niet te ver af staan van wat mensen gewend zijn.

Concreet betekent dit dat je bestaande ontwerpen niet in 1 keer compleet moet veranderen (de minimale aanpassingen van Coca-Cola zijn daarvan een goed voorbeeld), het visuele design moet bekende patronen bevatten (zodat consumenten zich er zelf een voorstelling van kunnen maken) en een design moet je niet hoeven uit te leggen (want als je een manual nodig hebt, is je product te complex).

Edwin Visser, directeur Sogood: ‘Eerst bedachten we de naam Krakers voor dit dropje. In de herkenbare Klene-stralen rondom het logo hebben we een “kraakeffect” ingebracht. Het was lastig een verpakking te maken die goed uitlegt wat de consument kan verwachten zonder teveel concessies te doen voor een sterke herkenbare verpakking. Ook qua design hebben we gebruik gemaakt van het MAYA principe.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie