Social media gebruiker leest nieuws liefst bij traditionele media

Het gebruik van nieuwssites neemt af, maar deze blijven wel de meest gebruikte online nieuwsbron.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit , het onderzoek naar de impact van Social Media dat in opdracht van ING voor de derde jaar werd uitgevoerd.

Smartphone- en tabletgebruikers gebruiken nieuwsapps (40% wekelijks). Besloten online nieuwssites (zoals Blendle en De Correspondent) maken een bescheiden opmars (9% wekelijks), maar deze zijn voor veel consumenten nog onbekend. Uit het onderzoek blijkt dat de afzender van nieuws (het nieuwsmerk) belangrijker is voor de geloofwaardigheid van een bericht, dan het feit of het gedrukt of online verschijnt. 

Consumenten vinden traditionele media, websites van kranten, online nieuwssites en nieuws apps de meeste impact hebben. Dit neemt toe naarmate de consument een mediumtype betrouwbaarder vindt. Vergeleken met vorig jaar is het verschil wel afgenomen. Waren traditionele media vorig jaar 5 à 6 keer zo impactvol als social media, in 2014 is dat nog &;slechts&; 3,5 keer.

Social media gebruikers zijn het nieuws actiever gaan volgen en vaker praten over nieuws dat ze lezen via social media. Veel respondenten delen het nieuws en hun mening online. Maar nog vaker praten zij offline over nieuws dat ze via social media lezen. 58% van de social mediagebruikers ziet hier wekelijks nieuwsberichtenm, terwijl 27% zegt hier nooit nieuwsberichten te zien.

Hoewel dit geen verschil zou mogen maken, blijken consumetnen een nieuwsbericht dat ze lezen via Twitter als minder betrouwbaar en impactvol te ervaren dan een nieuwsbericht via het mobiele-, traditionele- of online mediakanaal van de afzender. De mate van toelichting bij het bericht, speelt een belangrijke rol. Bij een tweet is dit in zeer beperkte mate mogelijk.

Het onderzoek onder consumenten naar de rol, betrouwbaarheid en impact van social media () is uitgevoerd onder 1.510 consumenten en is uitgevoerd door Social Embassy en Insites Consulting, in opdracht van ING.
 

)">De impact van social media () from

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie