Simplicity Event 2008 van Philips: drie nieuwe concepten

Op de Simplicity Events toont Philips de concepten die mogelijk binnen 3 tot 5 jaar op de markt kunnen komen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week is het event in Moskou op het Rode Plein.

Op woensdag kwamen de media en op donderdag en vrijdag veel Philips-managers, retailers en andere relaties.

Het is op een bijzondere locatie en dus werd er ook een aantal vertegenwoordigers van de Nederlandse pers naar Moskou gesleept.

Jezus wat een stad. Elke Moskoviet kan zich kennelijk momenteel een auto veroorloven en die komt er dus ook. Vervolgens staat iedereen gewoon stil. Altijd file, altijd chaos en zelfs de kleinste ritjes door het centrum kosten belachelijk veel tijd.

Waarom was Philips in Moskou? Nou, al die mensen moeten natuurlijk na de SUV's ook Senseo's en Ambilight flatscreens gaan aanschaffen.

Philips was daarvoor in zijn historie gedoken. Het blijkt dat Philips (117 jaar oud) al 110 jaar geleden zaken deed met Rusland. De eerste buitenlandse bestelling kwam van de tsaar om het Hermitage van lampen te voorzien: 50.000 stuks.

Philips toonde zich op het event van zijn groene kant. Laten we de drie concepten even nader belichten:

De eerste was de keuken: Green Cuisine.

Je ziet een strakke witte keuken, zonder kookplaat. Die is helemaal geïntegreerd in het keukenblad.

De uitdaging is hier: hoe houden we de planeet gezond door minder te verspillen in de keuken, toch de grootste energieslurper in huis?

Philips wil iets doen aan het waterverbruik. Er wordt namelijk nogal veel water verknoeid, doordat het niet meteen op de juiste, gewenste temperatuur is. Philips heeft een slimme kraan (inderdaad: smart tap) ontwikkeld. Je stelt eerst de gewenste temperatuur in en dan draai je pas de kraan open.

Mirakel: de temperatuur is meteen goed. Je kunt ook zien hoe het waterverbruik is over een langere periode.
De grafiek of de cijfers lichten op het blad op. Dat moet motiveren.

De kookplaat is grappig. Er is niet een vast punt waar de ketel moet staan, maar een zone. Je zet twee kopjes op een plek en dan weet de koker dat hij voor twee kopjes thee moet zetten. Zo verwarm je niet te veel water, zoals nu nog steeds gebeurt. Dat scheelt erg veel energie, zegt Philips.

Het is ook een dynamische plaat, als je de ketel verschuift, volgt de warmte de ketel.

De keuken heeft ook een eigen compostbak. Het neemt al het organische afval op en maakt er composttabletten van, die dan weer gebruikt kunnen worden om eigen kruiden te kweken. Binnen twee weken is het afval weer hergebruikt.

Er staat in de keuken ook nog een dynamische wijncooler en stomer. Allemaal groen en toch vol gemak, da's de route die Philips gekozen heeft.

Het tweede concept was ook de leukste: Light Blossom.

We zien een futuristische straatlantaarn, die lijkt op een boom. Met takken die open en dicht kunnen. Op de stam zitten lichtbronnen.

Hier is de inzet: hoe zorg je dat straatlicht zorgt voor veiligheid en plezier, terwijl het energieverbruik vermindert?

De light blossom heeft slechts de helft van het energieverbruik van normale straatlampen. In zijn takken zitten zonnecollectoren. Ze volgen de zon en slaan de energie op voor de nacht.

Als er geen zon is, maar regen en wind, worden de takken bol en vormen een soort windtribune. 's Avonds sluit de bloem zich, maar blijft wel gevoelig voor de omgeving. Als er mensen zijn geeft de boom licht en volgt hij je langs de weg. Hij schijnt je bij.

Een aardig ontwerp. Als het er namelijk veel zijn, kunnen ze de overtollige energie ook voor andere toepassingen leveren.

Het derde concept heet Circle of Life.

Het is een winkel. Maar zonder producten. Station of creation is het centrum met een grote interactieve wand. Hier is het idee: hoe zorg je dat de shopping-omgeving interactief wordt en je waarde kunt toevoegen?

Je kunt er je oude tv naar toe brengen en dan wordt het apparaat gerecycled. Je kunt er een nieuw apparaat samenstellen en het helemaal personaliseren. In deze winkel op het Rode Plein kon je het eindproduct ook meteen meenemen.

De oude tv ging in een soort sluis en dan sloot tergend langzaam het luik en zakte de oude tv als bij een crematie langzaam naar beneden. Alleen de muziek ontbrak.

Op het interactieve scherm zie je hoe de tv in zijn onderdelen en grondstoffen uiteen valt. En hoe groene punten aan je saldo worden toegevoegd. Dat saldo kun je laten overmaken naar een keuze uit een aantal goede doelen.

De nieuwe tv wordt als een puzzel in elkaar gezet. Hij is volledig te customisen. De klant laadt een foto van zijn huiskamer in en dan kun je ook zien hoe de tv in je interieur past.

Of toch maar een kleiner beeldscherm? Of toch maar een ander kleurtje? De klant krijgt een kleurstalenkaart aangereikt. Lijkt ouderwets, maar als hij er een aanraakt dan neemt de tv in de huiskamer (op het scherm) ook die kleur aan.

Je kunt het pixel-formaat en het geluidsformaat kiezen. Ambilight aan twee of vier kanten? Of door de hele kamer? Welke vorm van connectivity wil je?

Je kunt na alle keuzes ook een testdrive maken. In de vorm van een groen blaadje krijgt de klant alle gebruiksaanwijzingen en andere informatie mee. Het is het eco-token, zegt Philips. En bevat ook alle info over je aangekochte apparaten.

Met dat eco-token kun je ook weer naar de winkel voor een update van je product.

Het was weer aardig om te zien.

CMO Geert van Kuyck zei nog: 'Ik krijg elk jaar de vraag: wat komt nu echt op de markt? Dat is lastig te zeggen, maar soms komen producten er wel en soms niet. In Londen lieten we in 2006 een pocket light zien dat de vermoeide zakenman in zijn hotelkamer kon openen om wat extra licht tot zich te nemen. Dat had een verkwikkend en energiegevend effect. Nou, dat apparaat is er nu daadwerkelijk. Het is al in de VS geïntroduceerd.'

Ik vroeg Van Kuyck nog welk van de drie concepten hij het meest aansprekend vond en hij koos zelf voor de Light Blossom.

'Dat is in zijn eenvoud een geweldig concept, maar niemand had het nog bedacht en wij kunnen het maken. Dat gaat ons nog veel opleveren'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie