TDI/Mediamax weigerde vorige week de gereserveerde advertentieruimte ter beschikking te stellen voor de uitingen, die met ingang van vandaag waren gepland in 145 locaties. VGK en VanRossum spanden een kort geding, dat afgelopen vrijdag plaastvond bij de Arrondissementsrechtbank in Utrecht, aan en wonnen. De billboarduitingen zullen daarom gewoon te zien zijn. Eveneens gaat deze week een
tijdschriftcampagne van start. Directeur corporate communicatie van Mediamax Marie-José van Eyken vindt de uitingen verschrikkelijk: “Je moet je toch eens voorstellen dat dit door jonge kinderen wordt gezien of door mensen met een oorlogstrauma. We hebben de uitingen voorgelegd aan een vijftal gemeenten en die waren het met ons eens. Als het nu een zaak voor Sire of Greenpeace was... Maar waar gaat het eigenlijk over? Kunststof kozijnen? Wij worden erdoor geschaad want op ieder bord is onze naam te zien. We hebben de zaak verloren, maar we blijven achter ons standpunt staan.”
Mariska Woertman, communicatiemanager van pr-bureau VanRossum, dat onlangs fuseerde met Total Design, is blij met de rechterlijke uitspraak. Dat shockerende reclame alleen gerechtvaardigd is voor morele issues, weerspreekt ze. “We vinden het achterhaald dat alleen goede doelen zulke reclame kunnen maken. In die zin kun je ons navolgers van de Bennetonschool noemen. Aandacht trekken is weliswaar het hoofddoel, maar niet het einddoel. Via onze site willen we een publieksdiscussie op gang brengen. VGK hanteert een keurmerk voor consumenten, dat staat voor verantwoord ondernemen. Daarom vinden we deze campagne gerechtvaardigd.” Over twee weken, wanneer de uitingen weer uit de billboards zullen worden gehaald, volgt de motivatie van de gerechtelijke uitspraak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!