Sandd: een fysiek bezorgnetwerk omgevormd tot digitaal ecosysteem

De eerste echte disruptor van ons land, Sandd, blijft zich druk manifesteren. Sandd beschikt over een Centrale Sorteerhal in Apeldoorn, 22 vestigingen - deels van franchisenemers – verschillende transportmiddelen en een netwerk van 20.000 bezorgers. Al die mensen vormen samen een fijnmazig netwerk dat Sandd wil inzetten voor meer dan alleen post- en pakketbezorging.

Martin Smit houdt zich bezig met de strategische ontwikkeling van het fijnmazige netwerk, zodat ook andere organisaties hun vraagstukken bij Sandd kunnen neerleggen. Hij vertelt: ‘We richten ons ook op de platform- en deeleconomie. Ons netwerk bestaat niet alleen uit vestigingen en voertuigen, maar ook uit medewerkers die jaarlijks meer dan honderd keer in elke wijk, bij elk adres komen. Tijdens bezorgrondes gebruiken de bezorgers onze app. Hiermee halen we interessante data op die we uitbreiden en koppelen met andere bronnen. Samen met de Vrije Universiteit en ShareNL verkennen we hierin nieuwe mogelijkheden. Dat gebeurt binnen ons huidige dienstenportfolio, maar met name daarbuiten.’

Frans Feldberg is professor data-driven business en innovatie en verbonden aan de Vrije Universiteit (VU). Hij vertelt over de kracht van het netwerk van 20.000 medewerkers, die je eigenlijk geen bezorgers meer kunt noemen, maar wijkkenners. ‘Kijkend naar alle technologische ontwikkelingen, dan biedt dit een schat aan mogelijkheden. Alleen al op het gebied van data. Je zou medewerkers kunnen vragen de groenstaat van Nederland te meten: door foto’s van alle medewerkers te verbinden en te interpreteren zie je bijvoorbeeld waar veel bomen staan met iepenziekte.’

Een tweede samenwerking is met ShareNL, dat met bedrijven samenwerkt op het gebied van de deel- en platformeconomie. ‘We lopen al even op met Sandd’, zegt Harmen van Sprang, medeoprichter ShareNL. ‘Je ziet dat er allerlei digitale ideeën ontstaan die prima door het platform van Sandd kunnen worden uitgevoerd. Kijk waar vraag naar is en kom met de mogelijkheid dat je ook pakketten ophaalt. Of medicijnen bezorgt. Wat ik schets is een stip op de horizon, maar ontzettend interessant.’

Eén van de nieuwe digitale producten komt voort uit een samenwerking met Locatus. Zij beheren een winkelkadaster dat ieder jaar controleert of en hoe het winkelaanbod in een bepaald gebied is veranderd. Directeur Peter Nieland: ‘Dat kost ons nu een jaar om te doen, terwijl de medewerkers van Sandd er regelmatig bezorgen. Zij zien direct dat de naam op een brief niet correspondeert met de naam op een pand, en kunnen zo’n mutatie eenvoudig met een foto doorgeven. Deze worden ondergebracht in een digitaal ecosysteem dat alle veranderingen in retailland in kaart brengt. ‘Op deze manier gaat dat sneller, en is het veel actueler. Nu houden we het namelijk maar één keer per jaar bij’, ziet Nieland. Zo is een compleet nieuw product geboren, dat Locatus vanaf 1 januari verder wil uitrollen. 

Martin Smit: ‘Dit is het doel dat Sandd nastreeft op het gebied van digitale innovatie. Sandd wil haar bezorgnetwerk op een positieve manier inzetten, gebruikmakend van data en technologie, zodat een bijdrage geleverd kan worden aan de samenleving in de breedste zin van het woord. Technologie is de basis om nieuwe producten te ontwikkelen waarmee we laten zien dat we veel meer zijn dan een postbedrijf.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie