Premium

Registermarketeers maken zich op voor Korea en Japan

Een bijzondere marketingstudiereis zal het worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

 In samenspraak met het College van Register Marketeers van het Nima organiseert strategisch adviesbureau én programmapartner van het Nima SWOT Marketing opnieuw een . Na vorig jaar in Zuid Afrika te zijn neergestreken voert de trip ditmaal naar Korea (Seoul en omgeving) en Japan (Tokyo). Voorwaar geen alledaagse plek om aan je marketingvakkennis te werken. Ronald Jans van SWOT organiseert de snelkookpan-bijscholingscursus.

De Nederlandse topmarketeers, de registermarketeers, storten zich dit jaar op Japan en Korea, waarom juist die landen?
We proberen steeds een reis te maken naar landen waar je een-twee-drie niet zelf naar toe zou gaan, als het gaat om inspiratie opdoen voor het vak. De eerste marketingstudiereis naar Shanghai was een insight in de Chinese visie op zakendoen met ‘ons’, vorig jaar in Kaapstad stond het ‘brengen van marketingkennis’ naar bedrijven, instellingen, organisaties en individuen centraal – en daar natuurlijk en passant zélf een betere marketeer van worden. We gaan nu naar Japan en Korea omdat we hier behoorlijk afhankelijk zijn van technologie die dáár wordt ontwikkeld, en omdat het ons als RM’s en andere zware marketingprofessionals leerzaam lijkt om achter strategisch denken vanuit die ondernemingsculturen te komen. Hoe denken ze, wat willen ze, waarom doen ze dit en dat? Japan en Korea zijn twee totaal verschillende (zaken)culturen. Dat willen we van dichtbij ervaren.

Maar staan die culturen niet té ver van de Nederlandse marketingpraktijk?
Mogelijk wel, ja. Maar strategisch denken is van over de hele wereld, met modellen en theorieën die nu en hier en straks en daar nog steeds ‘hot & sexy’ zijn. Strategen in Seoul of Osaka zouden dezelfde visie kunnen hebben als wij; het is juist leuk om daar achter te komen. Wat kunnen wij van ze leren? We zijn oprecht benieuwd naar hun strategisch denkniveau en de mate van omzetten in concrete acties.

Doel is – zoals bekend – in korte tijd een zwaar opleidingsprogramma te doorlopen, wat zijn voor Register Marketeers speerpunten van dat programma?
We gaan acht bedrijfsbezoeken afleggen. Vier in Japan, vier in Korea. We zijn straks te gast bij acht volstrekt uiteenlopende soorten bedrijven: denk aan high tech, of lokaal, internationals, klein maar fijn, een conglomeraat, een arbeidsbemiddelaar annex dienstverlener, horeca, b-to-b, consumermarketing. Het brede spectrum uit ons vak komt aan bod. Als we allemaal in staat zijn om al is het maar één ‘briljant goed idee’ mee te nemen uit elke presentatie of workshop, dan hebben we bijna 350 goede ideeën voor ons eigen kennisspectrum opgedaan. Wie wil dat niet? En een speciale masterclass op één van de universiteiten in Seoul of Tokyo is natuurlijk een heerlijke kers op de taart.

Hoe wordt dat programma bepaald? Wie zet de lijnen uit?
Met een kleine groep registermarketeers zetten we de contouren van de marketingstudiereis uit. We formuleren gedachtenrichtingen en briefen die naar onze zakenrelaties aldaar, die terugkoppelen met een shortlijst waaruit we dan kunnen kiezen. Dat is een langdurig en tijdrovend proces, vol met politiek, met enorme beleefdheden over en weer en vooral veel geduld. Ze denken daar anders dan wij hier, dus als je iets wilt bereiken zul je je moeten aanpassen aan hun wijze van contact leggen, contact onderhouden en overeenstemming bereiken. Een uitdaging, kan ik je zeggen.

Is de studiereis vrij toegankelijk? Voor wie is dit nuttig?
Deelname aan de marketingstudiereis is toegankelijk voor alle geëngageerde marketingstrategen en marketingprofessionals. Ook ondernemers die ‘gewoon’ meer van strategisch denken af willen weten en die een week willen optrekken met veertig toppers uit het marketingvak – om daar wat van op te steken – zijn welkom bij de groep. CEO’s, CMO’s, marketingdirecteuren, marketingmanagers, consultants/strategen vormen de doelgroep.

We kunnen ons voorstellen dat zo’n week bijdraagt aan de onderlinge verstandhoudingen, hoe is de sfeer in zo’n groep, hebben registermarketeers überhaupt veel contact met elkaar?
Eén van de reisgenoten van het eerste uur noemt het ‘belevenissen stapelen’en dat is wat mij betreft de spijker op z’n kop. We zijn bij bedrijven en organisaties over de vloer gekomen die anders nooit de discussie met ons willen aangaan. Het is genieten van de diversiteit aan indrukken die je als marketingprofessional in je bagage kunt stoppen. Unieke insights bij ondernemingen waarvan de directie het zelf eens een waardevolle side step vindt om met beroepsgenoten uit andere werelden van gedachten te wisselen. Hoe leuk is dat? Het niet aflatende enthousiasme dat iedereen ervaart nemen we ook mee in de onderlinge band die de reisgenoten opbouwen. Het wordt natuurlijk ook weleens laat maar we vergeten nooit waarvoor we komen: het is een marketingstudiereis.

Het lijkt een uitermate druk bezette beroepsgroep, maar verbazingwekkend veel RM’s gaan mee. Hoe kan dat?
Dan kan alleen als de organisatie én het programma van a tot z dik voor elkaar zijn. De reisbestemming speelt dus een rol maar vooral ‘wat kan ik er leren’ en ook ‘wat kunnen we daar vertellen over ons vak’. Registermarketeers zijn niet alleen bezig met de strategische marketingpraktijk van alledag maar ook met de toekomst en het verbreden van hun blik, hun visie.

Hoe gaat het met dat ongoing programma van registermarketeers? Groeit die groep nog?
Registermarketeers zijn erkend als de besten ter wereld. Onze persoonscertificering en accreditatie verlangt enerzijds toenemende vakinhoudelijkheid, die wordt geborgd met een PE-systematiek. Binnen die Permanente Educatie is de marketingstudiereis het absolute hoogtepunt. Een week lang leren en ervaren, kennis delen en sparren hóudt de RM’s op het wereldtopniveau. Elk jaar komen er zo’n 15 bij, professionals die de meerwaarde van de erkenning voor hun kwaliteitswaarborging zien. Een goede groep bij elkaar, zo merk ik. Niet alleen in Nederland, waar we elkaar zo’n 6 à 8 keer per jaar kunnen ontmoeten, maar juist ook bij zo’n marketingstudiereis.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie