Dat meldt Magna in zijn Outlook 2017. Adverteerders, exploitanten en bureaus zijn enthousiast over de uitgebreide mogelijkheden van out of home. Die buzz kweekt het gevoel dat het out of home-aanbod op korte termijn snel verder digitaliseert en ook Magna gelooft dat het die kant op gaat.
Hein Asser, contracting director print & out of home: ‘Tegelijkertijd roept dat de vraag op: als de hele markt gelooft dat alles versneld digitaliseert, wat houdt die digitalisering dan toch tegen? De hele commerciële markt wil versneld digitaliseren, maar de snelheid wordt bepaald door de zwakste schakel: Vergunningen, bestuurlijke proceduresinstanties en tegenstrijdige maatschappelijke agenda’s. Realisme gebiedt te zeggen dat groei op grote schaal van DOOH nog wel een paar jaar zal duren.’
Billboards
De traditionele out of home bestedingen daalden door de afnemende bestedingen aan billboards. Die tak staat al langer onder druk en dat is ook terug te zien in het dalende aantal vlakken de afgelopen jaren. Exterion Media kondigde eerder al aan geen billboards meer aan te bieden in 2017 omdat de behoefte structureel afneemt en de inkomsten niet meer opwegen tegen de vaste exploitatiekosten.
Afgelopen jaar hebben exploitanten de vrijgekomen billboardconcessies in Den Haag en Amsterdam-Zuidoost links laten liggen door té hoge precariokosten.
Bestedingsgroei in 2017
Ondanks de dalende bestedingen bij billboards en de onduidelijke vooruitzichten omtrent de concessies verwacht Magna dat de bestedingen ook in 2017 verder groeien. Dat komt vooral door de ruimere inzetmogelijkheden, verhoogde aantrekkelijkheid en de verbeterde economische ontwikkelingen.
De bestedingen zullen in 2017 doorgroeien met minimaal 4 procent naar ruim 180 miljoen euro, voorspelt Magna.