Reclamebranche presteert het minst binnen zakelijke dienstverlening

De omzet in de reclamebranche is in het eerste kwartaal van dit jaar fors gedaald ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit CBS-cijfers. Hiermee blijft de branche de minst presenterende binnen de zakelijke dienstverlening.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De stemming onder de ondernemers in de sector is volgens het CBS nog steeds slecht, zo blijkt uit de zogenoemde Conjunctuurtest van CBS van april 2009. De verwachtingen voor het tweede kwartaal zijn over de gehele linie pessimistisch. De omzet van reclamebureaus nam in het eerste kwartaal van 2009 met bijna 7 pct af in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De omzetdaling van het vierde kwartaal 2008 zette hiermee in het eerste kwartaal van dit jaar verder door. De branche heeft sinds jaren niet meer met zo’n sterke omzetdaling te kampen gehad. Door de verslechterde economische situatie bezuinigden bedrij-ven op hun reclame-uitgaven waardoor de omzet de afgelopen twee kwartalen afnam.

Uit de eerder genoemde Conjunctuurtest van april 2009 blijkt dat de stemming onder de ondernemers in de reclamebranche verslechterd is. Ook de personeelssterkte is in het eerste kwartaal zeer fors gedaald. Het oordeel over het huidige economische klimaat voor de onderneming is verder verslechterd.

Ook voor het tweede kwartaal zijn de ondernemers pessimistisch in hun verwachtingen. Per saldo verwacht 23 pct van de ondernemers een afname van de omzet in het tweede kwartaal. Een derde van de onderne-mers voorziet een daling van de afzetprijzen. Een afname van de personeelssterkte wordt per saldo door 38 pct van de ondernemers verwacht. Van de ondernemers ervaart tweederde onvoldoende vraag naar diensten als een belemmering voor hun activiteiten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie