Dat maakte Spot (Stichting Promotie Televisiereclame) vanmiddag bekend. Vorig jaar werd 832 miljoen euro uitgegeven aan spot advertising en meer dan 101 miljoen aan non-spot advertising.
Ten opzichte van 2012 zijn de netto tv-bestedingen aan spot in 2013 gedaald met 1,7% - van 846 miljoen naar 832 miljoen. Er was een scherpe daling van de non-spotbestedingen: -12,7% naar 101 miljoen euro. 'Omdat non-spot advertising vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert zij minder snel op economische trends. In tijden van economische recessie concentreren adverteerders hun budgeten eerder op spotreclame', zo meldt Spot.
Hoewel over het hele jaar een daling van 3 procent wordt gemeld, is er wel reden voor optimisme als het gaat om spot. In het tweede halfjaar van vorig jaar noteerde de omzet aan spot namelijk een groei van 1,2% naar 436 miljoen. In 2012 was er sprake van een overall daling van -5,4%. De tv-bestedingen dalen dus minder hard.
Online video advertising
De omzet van online video advertising van de Spot-zenders is in 2013 uitgekomen op 12,3 miljoen euro, een forse stijging van 37,2% ten opzichte van 2012. De stijging is vooral sterk in de tweede helft van 2013; in vergelijking met dezelfde periode in 2012 is er sprake van een groei van meer dan 52%.
Spot verwacht een sterke groei van de online video bestedingen in 2014. De vraag van adverteerders om naast de tv-campagne ook een online video campagne in te zetten neemt jaar op jaar toe.
Verwachting 2014
Het jaar 2013 lijkt de geschiedenis in te gaan als het jaar waarin de recessie een halt werd toegeroepen. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2014 zal verbeteren gaat Spot er vanuit dat de ingezette groei van de tv-bestedingen in het tweede halfjaar van 2013 in 2014 door zal zetten. De verwachting is gebaseerd op de positieve ontwikkeling van de omzet in het eerste kwartaal van 2014. Daarnaast zijn krijgen zenders positieve signalen uit de markt. Spot verwacht dit jaar af te sluiten met een groei tussen 3 en 4 procent.
Michel van der Voort (directeur Spot): 'Alles wijst erop dat het tij aan het keren is. Met vertrouwen kijken we dan ook naar 2014. Het herstel van de tv-omzet gaat namelijk harder dan het herstel van de economische groei; het zogenaamde rebound-effect. In perioden van economisch herstel is tv het eerste mediumtype waarin de media inzet geïntensiveerd wordt.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!