Een RA*W Report van Piet Honig (accountmanager bij Alfred International), tijdens het Cannes Lions Festival.
De afgelopen week hebben 27 RA*W Reporters verslag gedaan van het Cannes Lions Festival. Een week lang seminars, workshops, Q&A’s en private sessions. Terugkijkend op de te gekke private sessions, zelf georganiseerde talks met helden uit de reclamewereld, zou je ze kunnen samenvatten in de titelsong van Daft Punk: harder, better, faster, stronger.
Harder
Onderscheidend zijn in de reclamewereld is hard werken en keiharde prioriteiten stellen. Tijdens onze eerste private session met Ian Warthon, Group Creative Director bij AKQA, was dat confronterend. Kritisch kijkt Warthon naar het het gefeest in Cannes: “Terwijl iedereen aan het feesten was in Cannes, was ik een boek aan het schrijven. Dat boek is nu wel af. Wil je je ambities waarmaken moet je dingen laten en hard naar jezelf zijn.”
Better
Het geeft je een kick als je beneden in de kelder van het Palais langs al het (prijswinnend) creatieve werk loopt. Wat een briljant inzicht, wat een mooi idee en wat een lef. Maar het geeft je ook een schop onder de kont vinden Dan Treichel en Dave Kenning, Executive Creative Directors bij 180 Amsterdam. Ook zij liepen door al het werk en hun handen begonnen direct te jeuken: “Dan zie je een geweldig simpel maar zo krachtig idee en dan denk je bij jezelf FUCK wat goed. Dat had ik ook kunnen en willen bedenken. Dan wil ik zo snel mogelijk weer aan het werk om een nog gaver idee te bedenken.”
Faster
Met open mond luisterden zowel Jonge Honden als RA*W naar het verhaal van nestor Keith Smith, President International Global Markets bij TBWA\Worldwide. Zijn hele carrière vol anekdotes passeerde de revue met even zoveel tips & tricks. Volgens Smith geven de technologische ontwikkelingen de reclamewereld extra handvatten om elke dag iets te maken en te produceren. Waar je vroeger een maand had voor een print advertentie kan je nu ieder moment van de dag advertenties posten. Door deze snelheid kan je veel meer maken en veel meer doen. Maar wel met de kanttekening dat het werk steengoed moet zijn want met je creatieve uiting treed je wel zonder te vragen iemands privéruimte binnen.
Stronger
Lode Schaeffer, oprichter en creatief directeur van INDIE, heeft de hele RA*W groep een rondleiding gegeven langs het beste werk in de categorie promo en activatie. Niet alleen het beste werk werd besproken. Het werd ook bediscussieerd: wanneer is iets een ‘irritant goed’ idee en is het een prijs waard. En wanneer had het idee nog extra tijd nodig om te groeien tot een ‘irritant goed’ idee? Lode probeerde ons te overtuigen dat werk sterker wordt naarmate er goede reviews zijn en nee wordt gezegd. “Na twee weken concepten in een hotel ergens in de bossen, dachten wij dat wij er waren. Blij belde ik mijn vriendin op om te zeggen dat ik vanavond eindelijk weer gezellig thuis zou zijn. Maar nadat ik het idee aan haar had verteld was ze duidelijk: Nee Lode je gaat vanavond nog lang niet naar huis.”
Foto: Bibian Bingen
Meer over Cannes lezen? Bekijk ons Adfo Cannes-channel
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!