Radio 1 luisteraar net zo oud als ORN luisteraar

Hoe is de leeftijd van de luisteraars binnen de radiozenders verdeeld? Mediabureau ZIGT zet de meest opvallende zaken en interessante verschuivingen op een rij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ZIGT richtte zich op de luistercijfers van de afgelopen 5 jaar en de periode april-mei. Hierbij is er gekeken naar de publiekssamenstelling binnen verschillende leeftijdsklassen (10-17 jaar, 18-24 jaar, 25-34 jaar, 35-49 jaar, 50-64 jaar en 65+) van de radiozenders. 

Oudjes
Classic FM heeft veruit het hoogste percentage luisteraars in de 65+ doelgroep (64,9%) en is de zender met de oudste luisteraars, 87,7% is 50+. Ook bij ORN kunnen we vaststellen dat meer dan 80% van de doelgroep 50 jaar of ouder is. Opvallend is dat bij ORN de groepen 10-17 jaar en 25-34 jaar in 2015 verdubbeld zijn ten opzichte van vorig jaar. Wat ook verrassend genoemd mag worden, is de leeftijdssamenstelling van NPO Radio 1. Bijna 80% van de luisteraars is ouder dan 50 jaar. Vooral de 65-plussers zijn de afgelopen twee jaar toegenomen. Dit betekent dat er qua leeftijdssamenstelling niet of nauwelijks onderscheid gemaakt kan worden tussen NPO Radio 1 en ORN (zie tabel 1).


[Leeftijdssamenstelling Radio 1 en ORN]
Tabel 1. Leeftijdssamenstelling Radio 1 en ORN, luistercijferperiode april-mei 2015 van ma-zo tussen 07.00 – 24.00 uur.

De ‘jonkies’
Niet geheel verrassend is Slam!FM de zender die het hoogste percentage luisteraars heeft in de leeftijdsklasse 10-17 jaar. Opvallend is wel om te zien dat Slam!FM ook goed vertegenwoordigd is bij de 35-49 jarigen (22,1%). Radio Veronica heeft in marktaandeel de afgelopen twee jaar flink in moeten leveren. De helft van de luisteraars viel altijd binnen de leeftijdsklasse 35-49 jaar, maar dit is flink gaan dalen de afgelopen twee jaar. De luisteraars zijn vooral toegenomen in de leeftijdsklassen 10-17 jaar en 18-24 jaar. Radio Veronica lijkt met de nieuwe programmering dus een jongere doelgroep aan te spreken.

Steady
Bij 538 zijn in de afgelopen vijf jaar weinig verschuivingen. De zender is voor wat betreft leeftijd wel het meest steady te noemen. De zender wordt met bijna 40% voornamelijk vertegenwoordigd door luisteraars in de leeftijdsklasse 35-49 jaar. Ook Sky Radio en 3FM zijn steady en trekken vooral luisteraars in de leeftijd 35-49 jaar en 50-64 jaar. Echter verwachten wij dat 3FM met de nieuwe programmering, zoals bijvoorbeeld Frank van der Lende in het middagtijdvak, een jongere doelgroep gaat aanspreken. Q-Music wordt net als 538 voornamelijk beluisterd door 35-49 jarigen. Vorig jaar hadden zij een enorme piek in de doelgroep 25-34 jaar, maar dat is dit jaar weer bijgetrokken. Ook bij 100%NL zijn weinig verschuivingen in leeftijd. De zender wordt voornamelijk beluisterd door 35-plussers.

Radio 10
Als we kijken naar de zenders met de grootste verschuivingen voor wat betreft de leeftijd van de luisteraars is goed te zien dat Radio 10 een transformatie heeft ondergaan. Qua programmering en identiteit is er in de afgelopen periode veel veranderd. Van 2010 tot en met 2013 was de luisteraar voornamelijk tussen de 50 en 64 jaar. De afgelopen twee jaar is dit flink gedaald, maar is vooralsnog de best vertegenwoordigde leeftijdsklasse van de zender. De 65+ luisteraar is de zender langzaam aan het verlaten, maar in de jongere leeftijdsklassen zijn duidelijke stijgingen te zien (zie tabel 2).


[Grafiek Radio10 leeftijdverdeling]
Tabel 2. Publiekssamenstelling Radio 10, luistercijferperiode april-mei 2010 t/m 2015

Tekst: Lise Donkersloot, Mediabureau ZIGT

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie