Rabobank neemt na 2,5 jaar alweer afstand van zijn campagneconcept ‘Een aandeel in elkaar’, dat voor de lange termijn bestemd was. De bank zal dit najaar met een nieuwe positionering komen.
Dat blijkt uit een interview van Tijdschrift voor Marketing met Dorkas Koenen, directeur marketing bij de bank.
Tussenpaus
Koenen, die liever niet van ‘herpositioneren’ spreekt, maar van 'opnieuw voorstellen', bestempelt de huidige Aandeel in elkaar-campagne als ‘tussenpaus’.
Koenen: ‘Het was een vrij associatieve campagne, waar veel aan de fantasie werd overgelaten. Dat frustreerde, het was vrij beschrijvend en te weinig richtinggevend.'
Duidelijker zijn
De directeur marketing van de Rabobank zegt in het artikel de klanten met een nieuwe positionering 'een herkenbaar beeld' te willen geven. 'Ook onze medewerkers vragen daar om. Vanaf nu moeten we duidelijker zijn. We maken een grote stap naar voren.’
Speerpunten
Het coöperatieve gedachtegoed blijft herkenbaar, aldus Koenen die drie speerpunten noemt. Ten eerste is dat beter over het voetlicht dat Rabobank een wereldspeler is.
Koenen: 'We zijn van oudsher een bank voor food – en agri-business en de internationale ambitie die we daarin hebben, is erg belangrijk voor de toekomst van de bank, én voor de planeet.’
Betere dienstverlening
Tweede speerpunt is de dienstverlening. Koenen: 'Ondanks dat Rabobank op dat vlak sterk staat, willen we dat nog verder verbeteren, want we willen dat onze klanten ook terugspelen hoe goed ze bij ons geserviced worden. Hoe we de dingen doen, is daarin belangrijker dan wát voor dingen we doen.
Maatschappelijk in merkbeeld
Het derde speerpunt volgens Koenen is de maatschappelijke betekenis van Rabobank. Koenen: ‘De crux is dat Rabobank met zijn omvang het verschil kan maken, betekenisvolle dingen kan doen voor Nederland en de wereld. Dat onderwerp willen prominent in het merkbeeld terug laten komen.’
Lees meer op onze zustersite MarketingOnline.