Portals, web-apps en mobiel: innovatie bij de NPO

Welke crossmediale projecten staan er bij de publieke omroep op de agenda? Tijdens het tweede deel van het Cross Media Café Coming Soon presenteerden 3FM, BNN-VARA, AVROTROS, NOS en NTR hun plannen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Publieksgerichte innovatie bij de NPO

Egon Verharen, manager R&D Publieke Omroep, stelt dat innovatie binnen de NPO publieksgericht behoort te zijn en moet passen bij een of meerdere kenmerken van de publieke omroep:

Daar zijn waar publiek is: Verharen stelt dat de PO niet alleen wil zenden, maar wil komen waar het publiek is. NPO ontwikkelt daarom nieuwe digitale platforms met Dab+ en verbindt broadcast met broadband via connected tv en HbbTV. Verharen noemt ook de NOS-nieuwsapp die tijdens de nieuwsuitzending ook gerelateerde nieuwsberichten aanbiedt.
Maatschappelijk rendement (of return on society): Op welke wijze geeft innovatie iets terug aan de samenleving. Verharen noemt als voorbeeld de nieuwe gebarentaal-avatar voor slechthorenden en de ondertiteling app van Karel Raven / Sound Studio. Maar ook educatieve programma’s en SchoolTV.
Met iedereen: NPO is aanwezig op nationale evenementen waar de verbondenheid een grote rol speelt. Ook het sociale aspect is belangrijk, en daarbij hoort een project zoals SAAM .
Voor mij: Verharen stelt dat innovatie ook gericht kan zijn op het verrijken van de gebruikerservaring, zoals gepersonaliseerd aanbod of series met een nieuwe manier van vertellen waarbij iedereen zelf op ontdekkingsreis gaat, zoals in de Zapp-serie Het verborgen Eiland.

Verharen ziet IT en software nog steeds als grootste trend. “Zij geven een enorme versnelling, omdat je content anders kunt brengen en verrijken.”

Voor de slideshare, zie .

Marketing: NPO als één merk op de markt

Jeroen Kramer, Hoofd Marketing NPO, heeft het druk gehad met het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid van de publieke omroepen. NPO is als merk gekoppeld aan alle zenders en de publieke omroep kreeg ook een gemeenschappelijke portal: . Hier is het totale aanbod te vinden: radio en tv, live en on demand. Alle SVOD-diensten zijn gebundeld in NPO Plus en binnen NLZiet, het gezamenlijke betaalde portal van NPO, RTL en SBS.

Ook via de vernieuwde NPO-app is het totale aanbod van de publieke omroep te zien: live en on demand. Na opening zorgt de app automatisch voor een relevant tweede scherm. Dat kan zijn een app, een commercieel aanbod (tijdens een STER-blok bijvoorbeeld), extra content of on demand-aanbod. Het synchroniseren gebeurt via watermarking, een techniek waarbij de app het geluidsignaal van een uitzending herkent en synchroniseert met de smartphone.

3FM ontwikkelt 3FM Concert & Festival-app

3FM is bezig met de ontwikkeling van de . Via de app wil DJ Giel Beelen met de festivalbezoeker in dialoog gaan. 3F Manager Kris Sloot: “De bezoekers zijn onze reporters en wij vragen ze ons te helpen met festivalregistratie door beeld, audio of tekst in te sturen. In het avondprogramma 3 voor 12 kan de DJ een audiofragment afspelen of beslissen een reporter te bellen. Foto’s zijn op televisie te zien via de Smart TV app van de NPO.

De app heeft als extra een festivaldagboek. Kris: “Als je mensen vraagt welke acts ze op een festival hebben gezien, dan weten ze dat vaak niet.” De 3FM-app legt vast welke locaties en podia iemand bezoekt. De app is op drie grote festivals getest, waaronder Pinkpop, en gaat op Songbirds live voor publiek met een eerste betaversie.

BNN-VARA: mobiele apps die het publiek bereiken

BNN-VARA verzamelt data over contentgebruik en gebruikt dit om de interactie met de consument verder te vergroten, stelt Rutger Verhoeven, Hoofd Nieuwe Media BNN-VARA.

Het succes van de nieuwe komt bijvoorbeeld vooral door de directe interactie met de luisteraar en app-gebruiker. Als Giel oproept voor de ‘geile goede morgen’, krijgt de app-gebruiker onmiddellijk een melding op z’n scherm. Mensen hoeven alleen maar te reageren. “Elke app-gebruiker is zo een sidekick van de show.” Via de app is ook veel unieke muziekcontent beschikbaar. Piekverkeer is ’s ochtends tijdens de show, maar ook ’s avonds als doelgroep content online beluistert. De app is 60.000 keer gedownload.

Een andere succesvolle BNN-VARA-app is die van kennisquiz . Gebruikers kunnen zelf een quiz spelen. In zes maanden tijd werd de app 100.000 maal gedownload en zijn er meer dan 2 miljoen spelsessies geweest. De redactie van het televisieprogramma gebruikt de online community ook om nieuwe ideeën te testen, zoals een nieuwe categorie vragen. 

Consumentenprogramma Kassa heeft een van de grootste online communities van de publieke omroep. Per maand heeft de een miljoen bezoekers. Het vraag- en antwoord-forum genereert 70% van het bezoek. Vrijwillige experts geven er antwoord op de meeste uiteenlopende consumentenvragen. Met een nieuwe web-app wil Kassa het bezoekersaantal verhogen en de allergrootste consumenten webcommunity worden. Dit wil Kassa bereiken door het forum te verbeteren: vragen stellen kan eenvoudiger en de antwoorden kunnen beter en sneller. Fanatieke beantwoorders kunnen een expertstatus krijgen en worden uitgenodigd in het televisieprogramma. De lancering van de app staat eind dit jaar gepland.

AVROTROS: Radar vernieuwt online testpanel

Consumentenprogramma is nog steeds mateloos populair met gemiddeld 1,8 kijkers per uitzending, aldus Jacob de Vries, projectleider internet Radar.

Het programma heeft al tien jaar een eigen testpanel van 60.000 mensen. Dit panel beantwoordt twee keer maand een vragenlijst over producten en diensten. Hoe interessant de uitkomsten ook zijn, ze zijn niet representatief. Van de respondenten is te weinig bekend. Radar gaat daarom een nieuwe testpanel creëren. Mensen kunnen zich aanmelden via . Na beantwoording van een aantal persoonlijke vragen worden ze lid van de online communicatie. Vervolgens krijgen ze via een link een goed vormgegeven vragenlijst toegestuurd die ze op desktop, tablet of mobiel kunnen invullen. De uitkomsten worden teruggekoppeld in de uitzending en via de online en social media van Radar.

Het testpanel levert regelmatige nieuwswaardige feiten op, waaronder: “WhatsAppers maken zich zorgen”. Toekomstplannen? Radar wil de onderzoekpoot verder uitbreiden met kleine focusgroepen voor kwalitatief onderzoek en location based-onderzoeken, bijvoorbeeld waardering van winkels. Het testpanel kan ook worden ingezet voor vragen van derden.

NOS Digital trots op prestatie tijdens OS en WK

NOS Digital leverde een topprestatie tijdens de twee grootste sportevementen van de afgelopen twee jaar: de Olympische Winterspelen en het WK Voetbal. Tijdens de Winterspelen in Sochi gebruikte de NOS voor het eerst een responsive site voor een groot evenement. Hoofd Digital Lara Ankersmit: “Dat is nu niet meer innovatief. Maar toen wel. Van onze ervaringen hebben we geleerd en dat passen we toe.”

De site voor de winterspelen bood extra livestreams. Een interactief platform en on demand clips en uitzendingen. Maximale aantal gelijktijdige kijkers was 300.000 tijdens de finale van de 10 kilometer schaatsen. Het totaal aantal bezoekers: 6,1 miljoen. De NOS WK-site verpletterde dit record met 10,8 miljoen unieke bezoekers.

Tijdens de WK werd ook de NOS contacten FIFA WK app, gelanceerd. Hiermee konden gebruikers o.a. wedstrijden bekijken, alle goals vanuit verschillende camerastandpunten terugkijken en de statistieke raadplegen. In totaal is de app 900.000 keer gedownload, waren er 12,4 sessies met totaal 50 miljoen pageviews. De app stond weken lang nummer 1 in de AppStore.

NOS Digital ontwikkelde ook apps voor Google Glass en de Apple Smartwatch en deed experimenten met de Oculus Rift virtual reality-bril samen met Yellowbird.

NTR maakt interactieve documentaire ZOOM IN / ZOOM OUT.

In 2016 is de 500e sterfdag van Jeroen Bosch. NTR gaat een bijzondere interactieve documentaire maken over de kunstenaar en zijn werk die onderdeel uitmaakt van een transmediaal project van Uur van de Wolf. Projectleider Ingrid Walschots vertelt erover.

De documentaire bestaat uit twee delen. In het eerste deel zoomt de documentaire tot op pixelniveau in op het schilderij De dood van een vrek. De makers werken daarvoor samen met het Google Cultural Art Instititute. Door details van het schilderij aan te klikken leert de kijker meer over de kunstenaar en het schilderij. De documentaire volgt een onderzoeksteam die werken van Bosch wereldwijd op echtheid checkt met infrarood en röntgen. In de documentaire zijn de digitale beelden van de triptiek De Hooiwagen te zien.

Het tweede deel is ZOOM UIT. Dit deel is geïnspireerd door Gigapixelartzoom.com van Microsoft. Met een speciale zoomtechniek zijn vanaf een dak duizenden beelden van de stad Seattle gemaakt. De opdracht is om op de stad in te zoomen en op zoek te gaan naar kunstenaars in het stadsbeeld. Voor de documentaire willen de makers een bedacht landschap creëren met kunstenaars die zich hebben laten inspireren door Jeroen Bosch.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie