Het was weer erg gezellig. Maar wat had Paul Molenaar van Ilse allemaal te melden?
Nou, een nieuw logo en huisstijl bijvoorbeeld. Heel sober, zwart en met een vingerafdruk. Dus het kleurige Ilse-meisje is bij Ilse Media echt kaltgestellt.
Waarschijnlijk deed ze toch te veel denken aan de zoekmachine en die stelt natuurlijk niet zo veel meer voor.
Molenaar had het over een paar nieuwe dingen op 'het belangrijkste Ilse-evenement van het jaar'. Hij wees op de trend van de participerende journalistiek. User generated content.
Nu.nl krijgt in het najaar dan ook een Hier.nl. Dat is een site met allemaal heel locaal nieuws. Gemaakt door locale mensen. Nieuws dat belangrijker (lees: voor heel Nederland interessant) is gaat door naar Nu.nl.
En per dag krijgt Nu.nl wel 100 foto's van nieuwsfeiten opgestuurd door het publiek. Met de meeste foto's gebeurt niets en daar komt dus ook verandering in: er komt een nieuwsfoto-site.
Molenaar zei dat in de komende 12 maanden meer zaken gelanceerd worden dan ooit eerder. Maar hij zei ook: 'In deze markt lijkt het alleen maar te gaan over zaken die nieuw zijn. Hoe kleiner en nieuwer, hoe beter en sexier het is. Maar het draait bij ons ook om de achtjarige Startpagina, die nog steeds groeit in bezoek. We zien Startpagina wel steeds meer als een EPG en dat betekent dat video er ook een rol in gaat spelen. Dan zal de groei nog harder gaan.'
Molenaar: 'Er zit een einde aan de rek in lineaire content'.
Dat is een ingewikkelde manier om te zeggen dat passieve contentconsumptie weliswaar niet zal verdwijnen, maar dat de groei elders ligt. Molenaar: 'Het is een einde aan de groei van de mediaconsumptie waarbij de consument passief op een station zit en de media als een trein voorbij rijden.'
Hij denkt dat het nu gaat om de vraag: hoe relevant is dat wat je brengt?
Molenaar denkt dat locaal nieuws voor heel veel mensen relevant is. Dus vandaar Hier.nl. Hij zoekt alleen nog naar een manier hoe je het nieuws moet toetsen op relevantie en kwaliteit.
De baas van Ilse Media liet ook een video zien: een stel 50-ers die praten over internet in hun huishouden. In totaal zijn er 10 huishoudens onder de loep genomen. Molenaar zei dat hij verrast was door de wijze waarop internet in al die gezinnen was geïntegreerd.
Het echtpaar gebruikte internet voor nieuws en prijsvergelijkingen en tal van andere zaken. In de video die Molenaar toonde vertelde het echtpaar dat de encyclopedie in boekvorm voor hen wel zijn waarde verloren had.
Molenaar: 'Ik zie op Marktplaats.nl dat er op dit moment 1500 encyclopedieën worden aangeboden. En er worden er drie gevraagd. Dus ik denk dat er door internet wel degelijk media zullen verdwijnen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!