Eerst wat achtergrond, want er gebeurde de laatste jaren nogal wat met het bureau.
Patrick Joore werd op 1 maart 2011 managing director van Grey Amsterdam. Dit bureau werd in april 2013 samengevoegd met Grey Brussel en het digitale bureaunetwerk Possible tot één geïntegreerd (WPP-)bureau onder de naam GreyPOSSIBLE Benelux. Joore werd benoemd tot ceo van het nieuwe bureau, dat zou gaan opereren vanuit twee locaties, Brussel en Amsterdam.
Het bureau bestond uit 30 mensen en zou gebruik gaan maken van de expertise van de Grey Group en POSSIBLE Worldwide. Eind december van hetzelfde jaar 2013 volgde de bekendmaking dat GreyPOSSIBLE Benelux het creatieve digitale bureau Media Republic had overgenomen.
Doeke de Steur, managing director van Media Republic, werd als Business Director Benelux commercieel verantwoordelijk, Joore bleef ceo van GreyPOSSIBLE.
Joore bevestigt zijn vertrek aan Adformatie. Hij heeft het intern eind vorig jaar al aangekondigd, zegt hij, maar hij wilde het pas naar buiten brengen na de bekendmaking van het verwerven van Volvo en de Middelgrote en Kleine Campagnes van de Rijksoverheid als opdrachtgevers.
Joore: ‘Ik heb in de afgelopen vier jaar een aantal ingrijpende stappen gezet om GreyPOSSIBLE een gedegen basis te geven voor de toekomst. Door de integratie met Brussel en POSSIBLE en de overname van Media Republic is er een geheel nieuw bureau ontstaan. Dat was zeker geen sinecure en we hebben ook best een aantal tegenslagen en kinderziektes gehad, maar uiteindelijk staat er nu een gezond bureau met een goed team van 32 mensen en een aantal stevige klanten.’
Joore vertrekt op eigen verzoek en in goed onderling overleg, zegt hij. ‘Het is een proces geweest dat achter de coulissen al speelde sinds deze zomer, toen ik had aangegeven dit jaar nog te willen volmaken maar dat het daarna tijd werd voor een nieuw avontuur. Ik ben de organisatie dankbaar voor de ruimte die ze me hebben gegeven, maar tegelijkertijd is het runnen van een netwerkorganisatie ook wel echt energieslopend. Althans voor mij. Spreadsheets en forecasts, organigrammen en meetings, het hoort allemaal bij deze functie terwijl ik me persoonlijk liever wil focussen op klanten en inhoud.'
Doeke de Steur verklaart druk bezig te zijn met het uitbouwen en verder professionaliseren van de organisatie en belooft: 'We gaan nog meer investeren in strategie en creatie, om op Benelux-niveau een topbureau neer te zetten.'