‘Ouderen zijn gek op gember, jongeren walgen ervan’

Doelgroepsegmentatie in productontwikkeling is belangrijk.

Uit een studie van Wageningen UR blijkt dat smaakvoorkeuren tussen oud en jong kunnen verschillen. Dit is iets om rekening mee te houden bij de ontwikkeling van nieuwe producten, menen de onderzoekers.

Ze liet 65-plussers en mensen van rond de 30 jaar drie soorten ontbijtkoek (normaal, volkoren en gember) en chocolade (melk, puur, mint) proeven. Bij elk product gaven de deelnemers aan hoe lekker ze het vonden en in welke mate ze positieve of negatieve emoties in zich voelden opkomen. Op de lijst stonden 25 verschillende emoties.

Deelnemers beoordeelden de producten individueel en één voor één, in sensorische ruimtes.

Ouderen vinden gember en mint lekker

De ouderen scoorden bij zowel gemberkoek als mint chocolade significant hoger dan jongeren op positieve emoties als aangenaam, blij en enthousiast.

Walging bij jongeren

De jongeren gaven bij deze producten juist vaak aan dat ze gevoelens zoals bijvoorbeeld walging voelden opkomen.

Zowel bij ouderen als bij jongeren gold: hoe lekkerder ze iets vonden, hoe positiever hun gevoelens na het eten van het product; hoe minder lekker, hoe negatiever hun gevoelens. Mogelijk hebben ouderen zulke positieve associaties met gember en mint, omdat deze smaken hen herinneren aan vroeger, zo denken de onderzoekers.

Productontwikkeling

De studie laat volgens de onderzoekers het belang van doelgroepsegmentatie in productontwikkeling zien.

‘Productontwikkelaars lijken er goed aan te doen de smaak van hun product af te stemmen op de leeftijdsgroep die ze willen bereiken - of het nu gaat om een eiwitdrank, een eiwitrijke maaltijd of een vitamine D-supplement’.

Goed en minder reukvermogen

Het onderzoek concentreerde zich op jongere mensen (80 in totaal en gemiddeld 29 jaar oud), en 65-plussers (154 in totaal en gemiddeld 69 jaar oud). De ouderen, de ene helft met een goed en de andere helft met een verminderd reukvermogen, waren lid van het SenTo-panel (senioren van de Toekomst) met oudere consumenten van Wageningen UR. Inzet van SenTo - qua omvang en samenstelling uniek in Europa - maakt het mogelijk om vragen te beantwoorden over subgroepen ouderen.

De publicatie ‘Emotion, oldfaction and age: A comparison of self-reported food-evoked emotion profiles of younger, adults, older normosmic adults and older hyposmic adults’ is in september 2015 verschenen in het internationale wetenschappelijke tijdschrift Food Quality and Preference. De studie maakt deel uit van het promotieonderzoek van Louise den Uijl, gericht op de ontwikkeling van eiwitrijke producten voor subgroepen ouderen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie