De aflevering is de eerste uit een serie van twee speciale Cannes-episodes. Het gesprek met Finch draait om haar rol bij de Orange Lions en diversiteit in de industrie.
Internationaal karakter
In deze eerste Engelstalige aflevering van The Brief roemt Finch het internationale karakter van de Nederlandse creatieve industrie. “Vergeleken met andere landen zijn we als Nederland heel sterk. Specifiek Amsterdam is heel internationaal. Dat is ongewoon in de creatieve industrie. Het betekent dat een hoop bedrijven die een bureau zoeken naar Amsterdam komen. Omdat Nederland een neutraal terrein is waar iedereen Engels spreekt.”
Samen met Kyra Roest en Ine Kim zet Finch zich onder de vlag van de Cannes Lions in voor de Nederlandse creatieve industrie. “Als officiële vertegenwoordigers brengen we Nederland als creatief land onder de aandacht bij de organisatie van de Cannes Lions. We helpen daarnaast bedrijven uit de creatieve industrie het belang te laten inzien van creatieve festivals als Cannes Lions.” Aanwezigheid op een festival als Cannes is volgens Finch belangrijk om de lat hoog te houden. “Het is belangrijk dat we uit onze comfortzones stappen. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk om het niveau in de creatieve industrie in Nederland hoog te houden.”
Diversiteit op de werkvloer
Eén van de speerpunten van de Orange Lions is diversiteit. “Ik wil geloven dat diversiteit hoger in de boom bij bedrijven een thema is, maar de praktijk doet vermoeden dat dit niet het geval is. Natuurlijk veranderen dingen in een industrie geleidelijk. Maar we moeten altijd op zoek gaan naar een manier om sneller te veranderen. Kijk bijvoorbeeld hoe de Oscars zich hebben aangepast.”
Finch meent dat er op het gebied van diversiteit nog een lange weg te gaan is. “Op het gebied van etniciteit staan we op een 3.5, gok ik. Op het gebied van vrouwen versus mannen doen we het een stuk beter. Er is echter nog veel werk te verzetten.” Finch adviseert heel de industrie om op zoek naar een diverse werkvloer eerst goed in de spiegel te kijken. “Kijk naar de indeling van je teams. Zijn ze allemaal Nederlands? Allemaal blank? Of allemaal 23 jaar oud? We kunnen het allemaal beter doen.’’
De tweede aflevering uit de dubbele Cannes-special verschijnt morgen. Te gast dan is Antoinette Hoes (voormalig ceo van Wunderman / Blast Radius).
The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. Beluister de podcast en lees de shownotes voor alle linkjes. De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!