Premium

Online omzet blijft achter bij groeiende online communicatie investeringen

Nederlandse bedrijven verwachten binnen twee jaar meer uit te geven aan online dan aan offline communicatie.

Gaat 62% van het communicatiebudget nu nog naar offline (tegen 38% aan online), in 2018 zullen de verhoudingen omgekeerd zijn. Meer dan de helft (53%) van het communicatiebudget gaat dan naar online-activiteiten. Dat blijkt uit onderzoek dat in opracht van Episerver uitvoerde naar de communicatiebestedingen van bedrijven met minimaal 50 medewerkers. 

Terwijl de bestedingen hard verschuiving naar online, blijven de opbrengen die bedrijven genereren met online activiteitenachter. Op dit moment realiseert het bedrijfsleven 22% van haar omzet uit online-activiteiten. Naar verwachting groeit dat percentage naar 30% in 2018. Het merendeel van de omzet komt dan dus nog altijd uit offline activiteiten.

Verder blijft het leveren van maatwerk richting de individuele bezoeker voor veel bedrijven nog een flinke uitdaging. 39% van de ondervraagde marketingmanagers zegt niet tevreden te zijn over de mate van afstemming van de content op de doelgroep. Slechts 4% van de respondenten heeft een e-commerce oplossing in gebruik. 

Nieuwe leads genereren is bij één op de vijf bedrijven een primaire reden om online actief te zijn, evenals het werken aan de naamsbekendheid. Organisaties zijn over het algemeen tevreden over de manier waarop bezoekers worden ingelicht. Ook zijn bedrijven positief over de toename van het aantal website bezoekers.

Het genereren van substantiële omzet door online inspanningen vormt een grote uitdaging, constateren de onderzoekers: &;Blijkbaar is de interactie die hiervoor nodig is eenvoudiger in de fysieke wereld te organiseren dan online. Het lijkt erop, dat kennis, tijd, ervaring en de juiste technologie ontbreekt om online inspanningen verder te verbeteren.&;

Opvallend daarbij is dat liefst 34% van de bedrijven hun websites meer dan twee jaar geleden grondig heeft aangepakt. Snelle veranderingen in het online consumentengedrag vragen om veel intensiever onderhoud., Voor het onderzoek werden communicatiefunctionarissen en marketingmanagers van bedrijven met meer dan 50 werknemers ondervraagd .Deze organisaties kwamen uit commerciële sectoren zoals de groothandel, detailhandel, grootwinkelbedrijf, transport en logistiek, zakelijke en financiële dienstverlening. Het onderzoek is afgerond in april 2016.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie