Tekst: Gijs de Swarte, Foto: Michel Porro
Het klinkt wat al te romantische misschien, maar het begin was een beetje overrompelend’, zegt Bas van der Lans (28, staand rechts op de foto)) van Van Ons. ‘Ik wil niet zeggen dat het kwam aanwaaien, maar de tijd gaf ons wel een duwtje in de rug.’
Zoals zo veel jonge ondernemers begonnen ook Van der Lans en medeoprichter Robert van Eekhout (30, op het bureau zittend) al tijdens hun studie met hun werk. Naast respectievelijk Commerciële Economie en Communication en Multimedia Design was er nog voldoende tijd over om websites te bouwen voor de bakker op de hoek, de lingeriewinkel uit de buurt en de Amsterdamse scooterhandel Mister Chi. Best leuk, maar het blijft wel kruimelwerk.
Twee keer mazzel
Totdat zich op een dag een bedrijf aandiende dat bij Schiphol stickers op dozen plakt, zodat die het goede transporttraject volgen. Van Eekhout: ‘Opdracht besproken en wij hevig aan het rekenen. Kwamen we uit op een factuur van maar liefst achthonderd euro. Zei de directeur: ‘Nou jongens, prima, doen we duizend, als jullie maar het mooiste maken wat je ooit gemaakt hebt.’
De klant was zo tevreden dat hij relaties uit zijn netwerk tipte. Bijkomende mazzel was dat het jonge bureau zich had gespecialiseerd in WordPress, de websitetechniek die net de wereld begon te veroveren. En ook dat steeds meer bedrijven hun communicatie naar het internet verplaatsten.
‘Dan moet je mensen gaan aannemen, moet je van je zolderkamertje af, heb je een ruimte nodig’, vervolgt Van der Lans. ‘Dient zich allemaal aan; het is een betrekkelijke organisch proces, je doet het gewoon.’
Voor Joolz maakte Van Ons een online zet-je-kinderwagen-zelf-in-elkaar functie.
Serieus nadenken over strategie
Van die zolderkamersfeer is nog wel iets terug te vinden in hun kantoor aan de Amsterdamse Herengracht. Plastic koeien, bijzondere stripboeken, melige wantegels en speelgoeddieren staan en liggen in de wandkasten naast Harvard Business Reviews en serieuze boeken als The Founders Mentality; how to overcome the predictable crises of growth?
‘Want’, zegt Van Eekhout, ‘wil je verder, dan komt er al snel een moment dat je serieus moet gaan nadenken over strategische keuzen.’
Voor techniek gekozen
De Wordpress-specialisatie werd nadrukkelijker tot USP gemaakt, vooral in de communicatie met de klanten. En de mannen besloten hetzelfde met hun technische capaciteiten te doen. Van Eekhout: ‘In de vakpers werd al langer geschreven dat klanten steeds makkelijker met meerdere partijen in zee gaan. Dat was ook onze ervaring.
'Dus hebben we voor techniek gekozen. Daar willen we het best in zijn. Design, creatie... bureaus met een fullservicepropositie zijn er te over. Onderscheid je, ook door wat je juist niet doet. Dat is een belangrijke les. Moeilijk soms, want het kost geld, maar op de lange termijn is het je fundament.’
Inzetten op de 'betere' klant
Tien jaar bestaan ze nu, hebben vijftien werknemers in dienst, de omzet ligt boven het miljoen en onder de klanten vind je de Bijenkorf, Amsterdam Gay Pride het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis en meerdere reclamebureaus.
Met de Gay Pride-app konden bezoekers onder meer de praalboten met een cijfer beoordelen.
De echte groei, zegt Van der Lans, zette in met de strategisch keuze om alles te zetten op de ‘betere klant’. ‘Bijenkorf, ja die wil je wel. De Vrije Universiteit, graag. Al die creatieve reclamebureaus, dat is de markt waarin je wilt bewegen. Er zijn echt momenten geweest dat we hebben gezegd: oké, we halen de kosten er niet uit maar we doen het, want die klant is een ‘naam’. Het is dé manier om groei te versnellen, en dat het heeft zich dik uitbetaald.’
Het zijn opties die zich in de loop der tijd aandienen, maar waar je pas met vertrouwen voor kunt kiezen als je zeker bent dat je bureau er ‘staat’. Van der Lans: ‘En dan komt de bekende vraag: hoe ontstijg je het niveau van uurtje-factuurtje? Hoe creëer je binnen je expertise een product dat bij herhaling te verkopen is?’
Wereldwijde belangstelling voor apps
Het antwoord: ‘technische bouwstenen’. Voor kinderwagenmerk Joolz had Van Ons een nieuwe online zet-je-kinderwagen-zelf-in-elkaar functie gemaakt. Voor het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis maakten ze een app waarmee artsen, die de ene patiënt na de andere zien, alle relevante data bij zich hebben en kunnen updaten.
En voor de Gay Pride kwam er een app die bezoekers van alle actuele informatie voorziet en de mogelijkheid geeft de praalboten met een cijfer te beoordelen.
Voor beide apps is er wereldwijde belangstelling. ‘Je kunt twee dingen doen als je als bureau groeit’, zegt Van Eekhout. ‘Je consolideert of je analyseert de markt en springt in het diepe. Het gaat zo snel in het communicatievak dat je eigenlijk geen keuze hebt. Dus moet die sprong voorwaarts geen overweging zijn, maar ingebakken in je manier van denken en je functioneren als bureau.’
• Start oktober 2006
• Werknemers: 15
• Accounts: o.m Proefdiervrij, Joolz, de Bijenkorf, Koffietijd, Amsterdam Gay Pride, EO, VU, UvA, Gemeente Almere, Provincies Noord-Brabant en Noord-Holland.