Omroepen lopen miljoenen mis door gratis tv-gids apps

De opkomst van smartphones en tablets zorgt voor miljoenen aan omzetverlies in Hilversum.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat stelt naar aanleiding van onderzoek onder haar gebruikers. Meer dan de helft van de ruim 4500 ondervraagde tv-gids appgebruikers geeft aan dat ze hun papieren tv-gids inmiddels opgezegd heeft. "Deze maand zijn we de grens van drie miljoen gratis downloads gepasseerd en gezien de resultaten van dit onderzoek kun je stellen dat we voor aardig wat omzetderving hebben gezorgd in Hilversum", zegt Caspar Hoefsloot van TVGiDS.tv. Naast de mobile apps zijn ook de digitale tv gidsen debet aan de harde terugval van de print TV giden. 

Volgens het onderzoek vallen de hardste klappen bij Veronica Magazine. 86% van de ondervraagden die ooit betaalden voor Veronica Magazine geeft aan inmiddels het abonnement te hebben opgezegd. Andere verliezers zijn de Televizier en de Avrobode. Opvallend is dat Omroep MAX weinig last lijkt te hebben van de digitalisering van de markt. 72% bleef MAX namelijk trouw. "Dat kan te maken hebben met de leeftijd van de leden van Omroep MAX. Zij hechten nog veel waarde aan de traditionele gids, maar beginnen nu ook de tablet-apps te ontdekken”, aldus Hoefsloot. "Ook lezers van Totaal TV en TVFilm blijven de bladen trouw, door de specifieke content die zij leveren, naast de tv-gids" . Ondanks de digitale opkomst blijft 15% van de ondervraagden nog steeds trouw aan hun geprinte gids, zelfs nu er gratis tv-gids apps beschikbaar zijn.

Het onderzoek werd begin juni uitgevoerd onder 4522 smartphone- en tabletgebruikers van de TVGiDS.tv app op Android, iPhone en iPad.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie