Nissan: holistischer kijken naar digitale metrics

Autofabrikant meet onder andere de ‘algemene indruk’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Robert Brown, senior manager/interactive marketing bij Nissan in Nord-Amerika, legde tijdens Advertising Week 2015 in New York uit hoe Nissan vanaf nu met een holistischere blik wil kijken naar de effectiviteit van digitale campagnes.

Hij refereerde hierbij aan de campagne ‘Meet the Machines’, een digitale campagne waarbij het merk innovatieve filmtechnieken gebruikte ter promotie van de Nissan GT-R LM NISMO.  De dure campagne mat maar liefst 30 miljoen impressies in 1 week en liet de merkperceptie stijgen wat betreft innovaties en Nissan’s raceverleden.

|

Brown: ‘Maar na afloop vroeg men ons hoeveel leads de campagne had opgeleverd. En deze campagne scoorde slecht op lead-generatie… En met deze criteria in het achterhoofd kun je simpelweg niet zeggen dat dit niet het doel was van de campagne.’

‘Natuurlijk kunnen we slechts 2 a 3 procent van die traffic herkennen die leidt tot een echte aanschaf.  Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen – zeker als verantwoordelijk marketeer- dat je veel goedkopere content had kunnen maken die wellicht hetzelfde aantal leads zou opleveren.’

Dus investeert Nissan flink in de impact van marketing, onder meer door een nauwere samenwerking met Google. Brown: ‘Google kan uit de verschillen in zoekpatronen snel opmaken of iemand een blauwe hatchback zoekt of ruitensproeiervloeistof.’  Andere partners die Nissan helpen bij een holistischere kijk op effectmeting, zijn marktonderzoekbureaus JD Power en GfK.

Brown:  ‘Het idee erachter is: hoe dwingen we onszelf om manieren te vinden – ongeacht onze kpi’s of doelen-  om onze performance beter te begrijpen? Dat was 1 van de grootste uitdagingen dit jaar. De waarde van onze data echt begrijpen, op een manier die verder gaat dan de bekende leadmetrics.’

Bron: Warc

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie