Door Barry Borsboom
Het leven voor designers is in de afgelopen jaren velen malen gemakkelijker geworden. Met software als Sketch en de laatste prototyping tools als Flinto en Principle kunnen we steeds sneller vette interfaces maken. Wat ooit dagen duurde om te ontwerpen, kan nu in een ochtend worden gebouwd om in de middag te worden getest als interactief prototype.
Aan deze ontwikkeling zit echter ook een keerzijde. Omdat het gemiddelde niveau van producten en diensten stijgt, word het steeds moeilijker om origineel te zijn. Een vette interface en een paar subtiele animaties zijn wel het minimale wat je als designer moeten doen.
Karakter
Gelukkig weten designers zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden. Er is zo veel meer nodig om een succesvol product of dienst te ontwerpen. Wat je maakt, moet bijvoorbeeld karakter hebben, intelligent zijn en als het een beetje meezit een hele business disrupten! Dat is geen klein bier. En al helemaal niet iets dat je makkelijk kan testen of prototypen.
No matter how cool your interface is it would be better if there was less of it. - Alan Cooper
Als designers is het onze missie om user experiences te ontwerpen. Voor het maken van deze ervaringen hebben we echter steeds meer data nodig. Omdat we willen leren van onze gebruikers. Amazon doet dit natuurlijk al jaren. Als je bij Amazon aan het shoppen bent, geven ze suggesties voor andere boeken die je eventueel leuk vindt. Dat is gebaseerd op wat andere mensen gekocht hebben. Netflix gebruikt hetzelfde trucje voor het aanbevelen van films. En recent heeft Spotify iets soortgelijks gedaan met hun Discover weekly functionaliteit.
Ze gebruiken allemaal data om te leren van hun gebruikers en hun product slimmer te maken voor de gebruikers. Big data is de olie van de 21e eeuw. En olie is dikke drap, totdat je het verwerkt tot benzine. Zo werkt het ook met big data. Het is een grondstof die eerst verwerkt moet worden tot een ‘zelflerend’ algoritme. Bovenstaande bedrijven snappen dit en hebben hun data omgezet in een algoritme.
In essentie is zo’n algoritme de ervaring die we moeten ontwerpen. Daarmee kun je algoritmes opvatten als het nieuwe paradigma voor designers. In feite zijn algoritmes zelfs belangrijker dan het het ontwerp zelf.
Supersimpel
Neem de Uber app; feitelijk één groot algoritme. Het zorgt dat vraag en aanbod perfect op elkaar zijn afgestemd. Wanneer de vraag groter wordt, zorgt een algoritme ervoor dat de prijzen omhoog gaan. De app zelf is eigenlijk supersimpel. De magie zit achter het scherm. De resultaten van deze algoritmes zorgen ervoor dat deze service disruptief en slim is.
Dit betekent uiteraard niet dat algoritmes altijd perfect werken. Bekend zijn de verhalen dat Uber rijders soms nep-aanvragen creëren om de prijs tijdelijk te laten stijgen. En bij rampscenario's kan het gebeuren dat mensen massaal een deel van een stad proberen te ontvluchten - wat ter plekke tot ongewild hoge prijzen kan leiden.
Imperfecties. Maar deze tonen alleen maar aan dat er slimme designers nodig zijn om te helpen bij het creëren van betere algoritmes. Ook om de gebruiker weer wat meer in controle te laten zijn. Zo moet je voor het herstellen van je Spotify Weekly meteen je hele account verwijderen. Niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Betekenisvol
Maar gelukkig werken de meeste algoritmes prima en zorgen ze dat we snel een Uber rit naar huis vinden, waarbij we onderweg de laatste muziek luisteren die volledig op onze eigen smaak is afgestemd. Wij, designers, zijn de architecten van deze algoritmes. Begin met het kijken naar alle beschikbare data die jouw product of dienst heeft en bedenk hoe je deze data kan inzetten om het product nog slimmer te maken.
Ontwerp ervaringen en hou van algoritmes, want alleen wie echte data weet te verwerken in het product, kan betekenisvolle ervaringen maken.
Door Barry Borsboom, Lead UX Designer bij TamTam
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!