Nederlanders lopen warm voor Oranje promoties

17 procent van de Nederlanders heeft reeds deelgenomen aan een Oranje- en/of WK-promotie. In 2004 bleef het percentage 'deelnemers' nog steken op 9 procent.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tevens verwacht 14 procent van de ondervraagden nog mee te gaan doen aan een actie in de komende weken.

Dit blijkt uit het onderzoek. Met het WK voor de deur vertoont de Oranje Index, vooral onder invloed van alle publicitaire en commerciële aandacht, wederom een forse stijging: van indexcijfer 422 naar 611.
De commerciële activiteiten overtreffen nu al de maximale waarde gemeten tijdens het EK in 2004.

Het indexcijfer wordt door TBWABrand Experience Company in samenwerking met Trendbox berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten.

Deze indicatoren zijn:de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

De consumenten index stijgt licht, van 132 naar 134, en is daarmee nog steeds fors hoger dan in dezelfde periode in 2004 (113). De betrokkenheid bij Oranje en de interesse in het toernooi stabiliseren op dit moment enigszins.

De toenemende oranjekoorts blijkt dan ook vooral uit het gedrag van consumenten:

*17 procent van de bevolking geeft aan al deel te hebben genomen aan een Oranje- en/of
WK-promotie. Daarnaast verwacht 14 procent van de ondervraagden dit nog te gaan doen in de komende weken.
*Er wordt meer over Oranje gepraat. Nu kiest 47 procent dit gespreksonderwerp minstens
eenmaal per week, tegen 41 procent in de vorige meting (eind mei).
*26 procent van de bevolking zal aan een voetbalpool meedoen, of doet hier al aan mee. In
2004 was de hoogst gemeten waarde gedurende het toernooi 21 procent.

Zo vlak voor het WK stijgt de publicitaire aandacht aanzienlijk. De vorige meting liet een indexcijfer van 546 zien, momenteel staat de publicitaire index op 905. Net als in de vorige metingen blijft de publicitaire aandacht hiermee ongeveer twee keer zo groot als in de
aanloop naar Euro 2004.

Daarbij zien we Oranje en het WK steeds vaker op de voorpagina's van de landelijke dagbladen terug, en is met de aftrap van de dagelijkse programma's Villa BVD, Hart van Oranje, Studio Sportzomer en later deze week Voetbal Insite de strijd om de kijkcijfers ook losgebarsten.

Met een stijging van het commerciële indexcijfer van 955 naar 1357 is de recordwaarde uit 2004 (973) al voor het begin van het toernooi ruimschoots overtroffen.
De grootste stijging van Oranje/WK-gerelateerde uitingen valt waar te nemen in de magazines en dagbladen. De WK-specials die afgelopen week zijn uitgekomen zijn hier voor een groot deel debet aan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie