Vertraagde deadlines voor het creëren van campagnemiddelen wordt door velen als onvermijdelijk gezien; het is een essentieel onderdeel van de huidige marketing race, verwoede pogingen om betrokken te blijven met nieuwe trends, vakantieperiodes en veranderende consumentengewoonten, maar toch gehinderd door content creatie processen die allesbehalve snel en gemakkelijk verlopen. Wanneer merkcampagnes ook in regionale markten gelokaliseerd moeten worden, waarbij men streeft naar cross-channel consistentie en een gecoördineerde timing, zijn deze uitdagingen nog veel groter.
Het snel en in hoog volume creëren van branded content hoeft echter geen enorme belasting te zijn op tijd en creatieve resources. Creatieve automatiseringstools zoals Digital Brand Templates en Video Brand Studio beantwoorden de vraag van zowel marketeers als creatieve professionals waardoor de productie van content wordt gestroomlijnd en de deliverables van de campagne op tijd en binnen het budget worden geleverd. Er zijn een aantal bekende uitdagingen rondom het maken van content, maar Digital Asset Management kan helpen bij het oplossen van die veelvoorkomende operationele problemen.
Uitdaging: Overbelasting van creatieve resources waardoor niet kan worden voldaan aan de eisen van grootschalige marketingcampagnes
Voor veel marketing teams worden alle content creatie inspanningen door slechts een handvol creatieve professionals verricht, maar het merendeel van dat werk is op creatief niveau nauwelijks origineel. Het gaat hier om het creëren van variaties van min of meer dezelfde assets, en het updaten van oude content met nieuwe branding. Het is een veelvoorkomend operationeel probleem dat creatieve professionals niet worden ingezet voor hetgeen waarvoor ze daadwerkelijk zijn aangenomen, namelijk creatief zijn.
Oplossing: Marketeers in staat stellen om de creatieve werkdruk te delen (zonder dat het ten koste gaat van merkconsistentie)
Geconfronteerd met hoge druk op de content eisen van multi-channel marketing campagnes, kan technologie een helpende hand bieden om de repetitieve, eenvoudige aspecten van content creatie te automatiseren, zodat creatieve professionals meer vrijheid hebben om zich te concentreren op hoogwaardig werk dat gebruik maakt van hun creatieve vaardigheden.
Door de inspanningen voor het creëren van content over teams te verdelen, wordt de schaalbaarheid en het voldoen aan de hoge eisen die aan de content van grootschalige merkcampagnes worden gesteld, veel beter beheersbaar. Met Brand Templates en Video Brand Studio kunnen ontwerpers herbruikbare, bewerkbare “master” beeld- en video templates creëren die op een consistente wijze de branding en het design communiceren. Aangezien merkconsistentie is gegarandeerd, kunnen niet-creatieve professionals assets vliegensvlug creëren, aanpassen, en hergebruiken zoals zij dat nodig vinden zonder dat hiervoor specialistische vaardigheden nodig zijn.
Uitdaging: Geen tijd of de middelen om campagne content te lokaliseren voor regionale markten
Tegenwoordig is lokalisatie belangrijker dan ooit om te garanderen dat een merk zich authentiek kan verbinden met een regionaal publiek. Maar lokalisatie brengt veel extra tijd en kosten met zich mee, vooral wanneer het deel uitmaakt van een wereldwijde marketingcampagne die een gecoördineerde, tijdige lancering nodig heeft. Als een campagne op meerdere markten lanceert, hoe is het dan mogelijk om het hoge aantal content deliverables te creëren zonder lange termijnplanning en enorme uitputting van het creatieve team?
Oplossing: stel regionale marketeers in staat om razendsnel gelokaliseerde content te creëren.
Een reden waarom veel merken ervoor kiezen om marketingcampagnes niet te lokaliseren, is vanwege de hoeveelheid assets dat gecreëerd moet worden. Creatieve automatiseringstools kunnen op zijn minst een helpende hand bieden aan het creatieve team, de creatie van gelokaliseerde afbeeldingen en advertenties en de schaalbaarheid van video’s. In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden bij het creëren van content voor elke markt, kunnen regionale marketeers gebruik maken van kant-en-klare “master” templates die vooraf zijn gemaakt door ontwerpers en/of videomakers. In deze templates kunnen marketeers snel en gemakkelijk tekst aanpassen naar de juiste taal om vliegensvlug gelokaliseerde en on-brand content te leveren.
Uitdaging: Ontwerpers kunnen niet toezien op de creatie van elk nieuw stukje content, wat leidt tot inconsistente branding over verschillende kanalen en markten
Als de lancering van een marketingcampagne over meerdere kanalen en marketen coördineert, dan is merkconsistentie cruciaal om een sterke, eenduidige boodschap aan het publiek te leveren. Het is echter al te makkelijk voor de kern boodschap (en branding) om verloren te gaan wanneer een wereldwijde campagne doorsijpelt naar het lokale niveau. Vaak veroorzaakt door een gebrek aan uitwisseling van kennis tussen collega’s en relevante externe partijen. Bij uitvoering van een wereldwijde campagne is het cruciaal dat alle betrokkenen precies weten hoe asset gemaakt en gebruikt moeten worden, zodat dat iedereen op één lijn zit, of dat nu via sociale media is, via e-mails aan klanten of voorlichting aan derden.
Oplossing: toegankelijke merkrichtlijnen waar ze het meest nodig zijn
Geef teams snel en eenvoudig toegang tot de nieuwste merk- en content richtlijnen, zodat campagnes altijd en overal consistent worden gecommuniceerd. Een creatief team kan niet overal tegelijk zijn, en elke campagne die wordt aangevraagd creëren en goedkeuren. Net als de eerder genoemde creatieve automatiseringstools draait het in de Brand Guidelines module van Bynder om het verminderen van de afhankelijkheid van creatieve professionals en het versterken van de zelfredzaamheid van marketeers tijdens de campagne planning en -uitvoering.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!