Kan DAM een digitale makerspace zijn? DAM is alleen voor het opslaan van content, toch?
Er is een mythe dat DAM (digital asset management) slechts bedoeld is voor opslag, maar DAM is net zo min "alleen opslag" als een fysieke bibliotheek. Het is te simplistisch om DAM alleen te zien als opslagplaats voor digitale content.
DAM is een digitale bibliotheek waar informatie, hulpmiddelen en digitale assets kunnen worden ontdekt en hergebruikt voor andere projecten. Het helpt ook om de briefing, ideevorming en de creatie van digitale content te bevorderen. Een DAM bibliotheek is als het ware een digitale ruimte die het delen van kennis vergemakkelijkt, een ruimte waar de gebruikers zowel consumenten als makers kunnen zijn.
Alle marketeers zijn makers - niet alleen ontwerpers en creatieve professionals
Om in het verleden digitale content te maken, moest je een specialist zijn op een bepaald gebied zoals video, design, kunstrichting, copy, enz. Dat is niet langer het geval. Iedereen kan zijn browser openen en iets vanuit het niets creëren. Zal het goed zijn? Misschien. Zal het overeenkomen met het merk? Misschien.
Voor merken is 'misschien' een risico als het gaat om consistentie tussen digitale kanalen, regio's en markten. Je kunt niet aan je ontwerp- of creatieve team vertellen dat het "misschien on-brand" is. Bovendien wil je niet dat het invloed heeft op hoe je merk door je klanten wordt gezien.
Marketeers moeten nog steeds begrijpen binnen welke grenzen ze moeten werken. Bij het creëren van content in de digitale ruimte moet ook rekening worden gehouden met merkrichtlijnen, net zoals bedrijven merkrichtlijnen gebruiken als een noordelijke ster om met één gezicht en stem te spreken, te creëren en te publiceren. Dit hoeven geen harde regels te zijn die strikt moeten worden nageleefd, maar het zijn de grenzen waarbinnen gewerkt moet worden. Hiertussen kan er veel gebeuren, maar richtlijnen helpen je op de juiste weg te blijven. Het voordeel van "maken" in de digitale ruimte is dat het de mogelijkheid opent om content creatie op te schalen. Als iedereen kan creëren, dan is het probleem dat er niet genoeg content kan worden gemaakt om te voldoen aan de stortvloed aan digitale kanalen, formaten, groottes en variaties in de verschillende markten opgelost.
Dit is waar creatieve automatisering in beeld komt. Net als de bumpers die je gebruikt bij het bowlen, maakt creatieve automatiseringssoftware het voor marketeers eenvoudig om aan de richtlijnen van het merk te voldoen en content op schaal te creëren. Veel van het "maken" gebeurt al een tijdje digitaal, maar in 2020 is het noodzakelijk, geen luxe, en er zijn veel parallellen tussen fysieke ruimtes voor makers en digitale samenwerkingsruimtes.
Wat is een makerspace?
Makerspaces zijn fysieke ruimtes die je kunt vinden in bibliotheken over de hele wereld, maar ook in bedrijven. In "The magic of makerspaces" schrijft Alana Aamodt: "Een makerspace is een gemeenschapsruimte waar iedereen creatieve vaardigheden kan aanleren, leren en beoefenen," en een cultuur creëert waarin falen, leren en vooral samenwerken centraal staan.
Met makerspaces wordt het creatieproces inclusiever en nuttiger voor de gemeenschap en de klanten. Het blijkt dat makerspaces niet alleen nuttig zijn voor bibliotheken, maar ook voor grote techbedrijven als Google en Microsoft.
Beginnen alle goede dingen echt in de garage of een fysieke ruimte?
Wel eens gehoord van Google Street View? Wist je dat het voortkwam uit een makerspace (hackerspace) bij Google? Zelfs Microsoft heeft een makerspace of hackerspace genaamd The Garage.
In een tijd waarin kantoren gesloten of gedeeltelijk gesloten zijn en velen van ons thuis werken, zou een digitale makerspace marketeers dezelfde mogelijkheden kunnen bieden voor creatief denken en innovatie? En hoe kunnen digitale makerspaces op de lange termijn betere marketing mogelijk maken? Een DAM kan dienen als een digitale makerspace om marketeers te inspireren tot creativiteit en samenwerking, maar ook als een plek om te experimenteren met hoe content in de eerste plaats tot stand komt.
Het is belangrijk om anders na te denken over hoe content wordt gecreëerd en hoe we samenwerken in de digitale ruimte, maar ook om dit in evenwicht te brengen met waar we nu staan en waar we in de toekomst allemaal mee te maken krijgen. Ondanks de stijging van de wereldwijde online verkoop en de bloeiende e-commerce, zijn we allemaal nog steeds marketing in een dalende economie. Eerder dit jaar suggereerde Forrester dat er waarschijnlijk sprake zou zijn van: "een vermindering van 23% in marketinguitgaven in 2020 als gevolg van de COVID-19 pandemie, met veel bezuinigingen direct gericht op marketingbureaus."
Ondanks dat er meer van de budgetten wordt vrijgemaakt, is er nog steeds een gevoel van aarzeling bij veel merken, vooral in specifieke sectoren. Veel marketeers hebben een " doe meer met minder " mentaliteit, maar het gaat ook over "beter doen met minder" een mantra waar automatisering en technologie voor kunnen zorgen. Het is altijd belangrijk geweest (en zal altijd belangrijk blijven) om relevante content van hoge kwaliteit te maken. Een feit dat door de schaarste aan aandacht in een digitaal-vermoeide, thuisblijvende beroepsbevolking is toegenomen. De toevallige ontmoetingen met collega's op kantoor zijn voorbij. Deze persoonlijke, ad-hoc ontmoetingen dragen in hoge mate bij tot creativiteit. Soms kan het voorleggen van een idee aan een collega al nieuwe ideeën en creatieve resultaten opleveren.
In de digitale ruimte is spontane creativiteit nog moeilijker wanneer je voortdurend door tabbladen van je browser, chatprogramma's, e-mail conversaties en Zoom-gesprekken moet navigeren. De digitale transformatie die in 2020 in één nacht leek te hebben plaatsgevonden, heeft marketeers nieuwe tools en manieren van werken opgeleverd, maar ook nieuwe problemen die moeten worden opgelost op het gebied van digitale samenwerking en creativiteit.
Wat kunnen we leren van fysieke makerspaces dat we kunnen toepassen op de digitale samenwerkingsomgeving?
Het unieke aan digitale makerspaces is dat ze ondersteuning bieden voor het leren, samenwerken en creëren in de digitale wereld, en laten we eerlijk zijn, dat is waar we in de nabije toekomst allemaal zullen moeten werken. Wat kunnen we leren van fysieke makerspaces dat we kunnen toepassen op de digitale samenwerkingsomgeving? Ik denk dat het antwoord uit drie delen bestaat:
-
Democratiseer content creatie: Iedereen kan een maker zijn.
-
Prioriteer creativiteit: Het is tijd om middelen die gericht zijn op handmatige en alledaagse taken te gebruiken voor creativiteit.
-
Sta open voor innovatie: Als de bibliotheek opnieuw kan worden vormgegeven met makerspaces, dan kan dat ook voor marketing en samenwerking in de digitale ruimte.
"Het doel van makerspaces is het ontwikkelen van een open en uitnodigende atmosfeer waar je een project of doel kunt ontdekken en nastreven, je creativiteit en verbeelding kunt gebruiken, en uitdagingen kunt aangaan en overwinnen." [Shanshan Yu, Universiteit van Alberta]
Een digitale makerspace kan niet alleen de activiteit van contentcreatie democratiseren, maar ook de mogelijkheid bieden om de inspanningen voor contentcreatie te schalen - van lokalisatie, formaten/variaties en groottes voor verschillende doelgroepen en kanalen.
Als je design team een campagne toolkit kan maken, uploaden en overdragen aan je field marketeers en campagne managers voor creatie en uitvoering, hoeveel ruimte heb je dan net vrijgemaakt voor meer creativiteit van je design en creatieve teams? Het is misschien moeilijk te meten, maar innovatie is dat zelden. Zoals de beroemde quote gaat: "Niet alles wat geteld kan worden telt en niet alles wat telt kan geteld worden."
Als je ontwerpers en creatieve professionals niet elke versie van een advertentie of banner zelf handmatig aan het opstellen zijn, waar kunnen ze dan nog meer aan werken? Wat voor andere creatieve ideeën komen er naar boven als je creatieve teams meer tijd geeft om te doen waar ze het beste in zijn?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!