Premium

Michel van Slingerland: ‘Ik droom van Walt Disney’

Geef je me favoriete merk en ik vertel je wie je bent. Het merkportret.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week het Merkportret van Michel van Slingerland, marketingmanager at Hornbach Nederland.

Met welk merk sta je iedere ochtend op?

Radio Veronica, die me wekt op mijn (te goedkope en gare) Impuls-wekker

van de Action, en met mijn hoofd op de kussensloop van het Ikea-dekbedovertrek.

Als dan langzaam de vogeltjes beginnen te fluiten dankzij de Vogelbescherming, komt Philips om de hoek kijken als mijn Leen Bakker-nachtlampje aangeklikt wordt.

Zonder welk merk kun je de deur niet uit?

Waar de meesten waarschijnlijk hun smartphone noemen, voel ik mij wel heel naakt met alléén een smartphone in mijn handen.

Dus ik zou zeggen: de diverse kledingmerken, zoals bijvoorbeeld: mijn jeans (Fishbone) en sokken van NewYorker, Adidas-sneakers, Devided-vestje van H&M en een T-shirt van Jack & Jones.

In welk merk kunnen ze je uittekenen?

Pfff, wat moet ik daar nu op zeggen. Moeilijke vraag, echt. Maar ik word vaak genoeg ‘meneer Hornbach’ genoemd (dankzij mijn werk, vakidioterie en omdat ik mijn eigen doelgroep ben) en iedereen die mij kent, weet dat ik stripboeken verzamel en alle Donald Ducks vanaf 1985 nog heb en nog steeds geabonneerd ben. Maar om nu een merk te noemen dat je in één adem met mijn naam zou noemen, lastig.

Welk merk brengt je van A naar B?

Opel. Wir leben Autos. En dan natuurlijk de degelijke, doch sportieve Astra Sports Tourer 1.7 TDCi . Ja, uiteraard van de zaak.

Met welk merk ga je iedere avond naar bed?

Niet elke avond, want zo lang doe ik er niet mee, maar zeker donderdag en vrijdag: Donald Duck Weekblad (trouwe lezer sinds 1985, dus) en anders Dan Brown.

En natuurlijk mijn hoofd weer op die Ikea-kussensloop, de te goedkope Impuls-wekker gezet en het Philips-lampje uit.

Welk merk heeft je leven gered?

Eerlijk? Dan kan ik alleen maar zeggen: Hornbach. Dat beperkt zich wel tot mijn professionele leven. De kansen bij Hornbach hebben mij groei en ontwikkeling geboden, waardoor ik sta waar ik nu sta.

Natuurlijk moet je de kansen ook grijpen, jezelf daarin bewijzen, en heb ik nog zo ontiegelijk veel te leren.

Maar de kansen moeten je ook wel geboden worden. Privé vind ik het best moeilijk. Daar is niet echt een merk dat heel duidelijk ‘mijn leven heeft gered’.

Wat is voor jou op dit moment het inspirerendste merk?

Eigenlijk is dat er niet een op dit moment. Door samenwerkingen en mijn eigen ontwikkeling heb ik dusdanig een andere bril op, dat er meerdere merken zijn waar ik een sympathie voor heb ontwikkeld. Elk merk of elke partij met zijn eigen sterktes daarin. Maar persoonlijk vind ik het superknap hoe een merk als Netflix mij heeft weten te binden in korte tijd. Het is een behoorlijke openbaring als ik zeg dat ik nagenoeg niet ‘live’ tv meer kijk. Het is, denk ik, 20 procent uitgesteld en 80 procent series op Netflix.

Met welk merk wil je niet gezien worden?

Oké, als ik dan toch iets moet zeggen: een Fiat Multipla (gelukkig worden ze niet meer gemaakt). Ik hoop echt dat dit geen verdere uitleg nodig heeft.

Welk merk is jouw guilty pleasure?

Die Ben & Jerry’s-wannabe van de Lidl: McEnnedy Master Taste – Cookie Dough flavor. Zo fout op de bank bij een goede film of serie, dus tja. In medialandschap en voor mijn werk guilty pleasure nummer 2: Netflix.

Welk merk is jouw geheime wapen?

Een moeilijke vraag, waar ik veel emotioneel gedragen antwoorden op kan geven (bijvoorbeeld ‘mijn vader’, ‘mijn vrouw&;, ‘mijn kinderen’, een muziekband, en nog veel meer).

Toch kies ik Samsung. Ik ben best Apple-fan, behalve van de iPhone. Doe mij maar een Samsung Android. Daarbij richt ik me met name op de camera.

Ik heb ook nog een losse Samsung NX100-camera en met zowel mijn S4 als mijn NX100 leg ik graag mooie plaatjes vast. Dat helpt mij mijn creativiteit hoog te houden, ontspanning te realiseren en ook, heel burgerlijk, te genieten van de wereld om me heen.

Welk merk had nooit mogen bestaan?

Uggs. Volgens mij al eens eerder genoemd. Een onwijs bizar goed en slim concept, dat zoiets een enorme hit kan worden. Maar zo vreselijk lelijk en oncharmant. Of moet ik dan Crocs zeggen? Ik kan niet kiezen. Allebei niet te doen gewoon.

Van welk merk kun je alleen maar dromen?

Walt Disney. Die verwacht je misschien niet, iedereen is natuurlijk ‘into’ Apple en alle populaire opvallende merken. Disney is dat ook wel, maar die is er altijd en altijd al geweest. Vergis je niet hoe sterk dat merk is en is opgenomen in ieders leven. Dat de Donald Duck nog steeds een van de best gelezen bladen is onder mannen, is te danken aan het concept van Disney (en een beetje Sanoma natuurlijk).

Maar kijk eens naar alle films en series die uit de pen komen van Disney, niet alleen de animaties, maar ook de ‘echte’ films. Vergeet daarbij ook de populaire actiefilms van de helden van Marvel niet. Het imperium blijft daar niet bij: denk aan de parken, denk aan de filmmaatschappij Touchstone, Pixar en alle andere takken. En het begon allemaal met een muis. Hoe gaaf is dat?

Van welk merk zou je graag de rebranding doen?

Ik zou liever willen zeggen: &;herpositionering&;. Rebranding zit hem gevoelsmatig meer in creatie, en ondanks dat ik creatief ben, wil ik niet de positie innemen dat ik daar een ander beeld voor heb. Het lijkt mij wel een enorme uitdaging om een merk als &;Halfords&; te herpositioneren over de hele linie. Daar zitten in mijn ogen enorme kansen in die branche, ondanks hoe het is afgelopen en zij nu doorstarten.

Tenslotte hebben we allemaal een fiets en een, twee of drie auto&;s. Daar zit echt nog voldoende business in, offline en online. Ja, dat lijkt mij een uitdagende en interessante case.

Welk verdwenen merk mag in de reprise?

Jeetje, wat een moeilijke vraag. Elke generatie of elk decennium heeft weer zijn nieuwe eigen merken. Ze komen en gaan, en telkens bouw je nieuwe herinneringen op. Een merk waarin ik geloofde, was Max2Bike. Hét betaalbare fietsenmerk van mijn vorige werkgever. We hadden daarmee echt een merk in handen waar we wat moois mee konden neer gaan zetten.

Betaalbare A-kwaliteit voor iedereen en echt mooie fietsen. Helaas waren we onderdeel van het ter ziele gegane Kroymans.

Wat is je favoriete slogan?

&;All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them&; (Walt Disney).  

Als jij een merk zou zijn, hoe zou je dat omschrijven?

Image is key, zeg ik altijd maar. Het is natuurlijk leuk dat wij weten hoe we gezien willen worden, en daar doen we ons best voor (is tenslotte ook mijn vak), maar belangrijker is: klopt dat beeld met hoe men tegen je aankijkt?

Daarom citeer ik graag een waardevolle bron die ik deze vraag heb doorgestuurd.

Zij omschreef mij zo: ‘Stoer, een tikkeltje eigenwijs, maar toch eigentijds, en hij weet welke kant hij op wil’. Ik zou daaraan toe willen voegen: hands-on, eerlijk, open, mensenmens (of -merk) en down to earth, maar of dat nu echt klopt... dat laat ik aan anderen over. :o)

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie