Met deze 12 tips haal je meer uit je contentmarketing

Content marketing wordt volwassen. Gelukkig maar! Met deze 12 tips ga je veel meer uit content marketing halen in 2016.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door David Barens

1. Luister eens écht naar je klant

Wat hebben we weer veel merken gehoord over “de klant centraal stellen”. Dat is als merk natuurlijk het minste dat je moet doen. Hoe geweldig is het om direct op social kanalen te horen wat klanten over je te zeggen hebben? Schat die informatie op waarde en handel daar dan naar. En laat het een geweldige bron van inspiratie zijn bij je content ontwikkeling.

2. Content is geen doel op zich
Content marketing lijkt voor vele marketeers de holy grail te zijn. Maar content is nooit het doel en realiseer je dat eens wat vaker. Je hoeft echt niet altijd 3x in de week iets te posten, omdat het in de content kalender staat.

3. Kwaliteit boven kwantiteit
Als je maar 1 keer per maand content van echte kwaliteit kunt maken, houd het dan ook bij die ene keer. Maar nut dat moment maximaal uit. De juiste vorm, de juiste context, de optimale distributie en goede opvolging van conversaties uit de community.

4. Breng waarde
We leven in een tijd dat attentie en tijd schaars zijn. Dus het ergste dat je kunt doen is om de tijd van een consument te verspillen. Maak content waar de consument echt iets aan heeft. Iets dat zijn leven net iets leuker, makkelijker of voordeliger maakt.

5. It’s not about you
Om van waarde te zijn impliceert bijna direct dat de content niet over jou als merk moet gaan. Het moet gaan over de leefwereld van jouw consument en omdat de content bij de mentaliteit of purpose van jouw merk past, ben jij een logische, sympathieke en gewaardeerde afzender.

6. Maar je mag best commercieel zijn
Consumenten zijn vandaag de dag niet gek. Als ze een merk volgen op social media, dan doen ze dat omdat de informatie of content van het merk van waarde is, ze op de hoogte willen blijven en omdat ze dan een plek hebben om hun vragen en klachten te ventileren. Maar ze weten echt wel dat het een commerciële plek is. Wees niet bang om ze een aanbod te doen als je steeds voor hen van waarde bent geweest.

7. Realiseer je: content sells sh*t
&;Marketing of vermarkten is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.&;
Content marketing die niets verkoopt is eigenlijk gewoon content productie. Het wordt tijd dat je gaat sturen op de bijdrage die content aan sales levert. Als dat je focus heeft, dan zul je positief verbaasd zijn wat content in klinkende munt kan opleveren.

8. Brands convert better
Sales is meer dan het optimaliseren op prijs, aanbod en conversie. Branding is meer dan het via groot bereik een consumentrelatie op te bouwen die gebaseerd is op emotie. Conversies zijn aantoonbaar hoger wanneer je met sales voortbouwt op de merk inspanning. De hoogste tijd om branding en sales te gaan integreren.

9. Data is belangrijk, maar schat creativiteit op waarde
Iedereen heeft de mond vol van data. En begrijp me goed: I love data. Maar zo veel marketeers staren zich blind op data, terwijl de grootste variabele op het communicatie- en marketingresultaat toch echt de creatie is. Misschien moet data creativiteit wat meer volgen, in plaats van andersom.

10. Maak advertising op social net zo belangrijk als content creatie
Laten we eerlijk zijn: social media zijn advertising media geworden. Door de disbalans van het enorme aanbod van content en de beperkte beschikbaarheid van aandacht moet je met content adverteren om het de aandacht te laten krijgen die het verdient. Het loont enorm om te testen met verschillende creatieve varianten, getarget op verschillende specifieke doelgroepen. Get your nails dirty en besteed enorm veel aandacht aan je advertising. Geloof mij, dat betaalt zich heel snel uit.

11. Durf all-in te gaan
A new day, a new social platform. Het gaat zo snel met social media dat je als marketeer snel keuzes moet maken en moet durven all-in te gaan. Snapchat is bijvoorbeeld in no-time alomtegenwoordig geworden. De aandacht van de jonge consument zit daar, maar de merken die daarop all-in in zijn gegaan zijn op 1 hand te tellen. Terwijl je daar juist nu een disproportioneel grote voorsprong op je concurrent kunt opbouwen. Zie maar eens op te vallen op een plek waar iedereen actief is, zoals nu op Facebook het geval is. Dan moet je nu moedig zijn en vol op rood durven inzetten. De beloning kan enorm zijn.

12. Vergeet niet om een beetje lol te maken
Marketing en communicatie zijn serieuze vakgebieden die gelukkig steeds verder professionaliseren. Maar het kan geen kwaad om een beetje lol te maken door soms juist leuke of gekke dingen te maken die niet direct worden afgeschoten, omdat het bijvoorbeeld de engagement rate met 0,2% negatief zou kunnen beïnvloeden. We zijn een beroepsgroep van creatievelingen, van makers. Beloon het experiment en probeer niet alles dood te redeneren. Met plezier en creativiteit ontstaat het beste werk.

David Barens is mede-oprichter en managing director van Anyone?

Deze blog verscheen ook op

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie