Premium

Marathonkijken steeds populairder

Consumenten skippen zo steeds vaker tv-commercials.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

15 oktober kondigde de Amerikaanse kanaalzender HBO aan volgend jaar - net als Netflix - een losstaande streamingdienst te beginnen. Amerikanen hebben straks geen kabel meer nodig om Game of Thrones of True Detective te kijken.

(Update: 16 oktober kondigde met een losstaande streamingdienst te komen.)

Dit kan voor adverteerders grote gevolgen hebben.

Als veel consumenten hun kabelabonnementen opzeggen, kijken ze vaak geen tv-commercials meer (de streamingdiensten zijn veelal zonder reclame). 

Hoewel wordt aangegeven dat de

Een gevolg van streamingdiensten dat nu al te zien is, is het zogenaamde marathonkijken (of &;serieel kijken’, ‘kijk-recidivisme’, ‘eindeloos kijken’ - binge watching).

Canada

Het Canadese bureau Solutions Research Group deed onderzoek

Het blijkt dat 45 procent aan marathonkijken doet: ongeveer 3,8 afleveringen van een serie achterelkaar kijken.

64 procent van 20-29-jarigen doet dat, 49 procent van de 30-49-jarigen en 28 procent van de Canadezen boven de 50.  Twee procent meer vrouwen dan mannen doen aan marathonkijken: 45 tegenover 47 procent.

Tv-commercials overslaan

De belangrijkste motivatie om dit te doen, is omdat mensen graag zelf bepalen wanneer ze kijken en ze niet een week willen wachten en de tv-commercials willen overslaan.

Mensen vinden het fijn omdat ze zo meer in de serie kunnen opgaan.

De directeur van het onderzoeksbureau geeft aan dat het skippen van tv-commercials een gewoonte wordt onder 20-29-jarigen. Marketeers moeten zich daarvan bewust zijn.

80 procent van de ondervraagden doet aan marathonkijken via Netflix (vooral Orange is the New Black en Breaking Bad zijn populair), maar ook andere kanalen worden gebruikt: de personal videorecorder (11 procent), tv video-on-demand (7 procent), online portals van tv-zenders (6 procent) of via een website van een tv-zender (4 procent).

Men kijkt dus gemiddeld 3,8 afleveringen maar 26 procent geeft aan vijf of meer afleveringen te kijken, 14 procent kijkt er zo’n vier.

VS

In de VS is . Amerikaanse vrouwen kijken vaker series achter elkaar dan mannen (67 procent tegenover 59 procent van de mannen).

Nederland

bracht begin dit jaar onderzoek naar buiten over het marathonkijken in Nederland: 39,7 procent doet dit 

Alleen zijn in Nederland volgens de onderzoekers het meer mannen (57,4 procent) dan vrouwen (42,6 procent) die het doen.

49,5 procent van de Nederlandse marathonkijkers valt in de leeftijdsgroep 18-34 jaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie