Nozema zendt radio-, televisie- en datasignalen uit via de ether. Het is een semi-staatsbedrijf. De aandelen zijn in handen van de Nederlandse Staat (59 procent), de publieke omroep NOS (40 procent) en de Wereldomroep (1 procent).
De eigenaren willen van de aandelen af. Daarom wordt Nozema geprivatiseerd.
Het belangrijkste bezit van Nozema zijn langlopende klantcontracten. Het bedrijf zendt Nederland 1, 2 en 3 uit, de landelijke radiozenders van de publieke omroep en de commerciële radiostations Sky Radio, Radio Veronica, Slam FM en Arrow.
Nozema is ook huisleverancier voor Digitenne, dat digitale tv en radio via de ether uitzendt. Klanten van Digitenne zijn KPN en Scarlet Telecom.
'Mobiel of niet, ontvangers kunnen de informatie overal oppikken, los van kabelnetten', staat te lezen op de website van Nozema.
KPN wil de machtspositie breken van kabelbedrijven zoals UPC , Casema en Essent. Ruim negen op elke tien Nederlanders kijkt televisie via de kabel.
Het telecomconcern ziet zijn inkomsten uit vaste telefonie teruglopen.
Mobiele telefonie is een vechtmarkt in Nederland, zij het dat de overname van Telfort door KPN de scherpste randjes er misschien afvijlt.
Televisie is een kabelmonopolie. Elke gemonopoliseerde markt heeft een financieel vetrandje dat interessant is voor toetreders.
KPN heeft niet alleen het motief om Nozema te kopen, ook het geld. Nozema moet tussen euro 50 mln en euro 100 mln opbrengen.
Een schijntje vergeleken met het miljard dat KPN aftopt van zijn vrije kasstroom voor Telfort.
De marge in verkoopprijs is zo ruim omdat alles afhangt van hoe snel Nozema doorinvesteert om dochter Digitenne landelijke dekking te bezorgen.
Nu zit Digitenne nog vooral in de randstad. Een tv-distributiebedrijf dat landelijke dekking bereikt in 2006, is meer geld waard dan een bedrijf dat pas in 2007 heel Nederland dekt.
Dekking is cruciaal. Geen van de huidige technieken om televisie in de huiskamer te bezorgen, is toereikend - afgezien van satelliet uiteraard. Umts, de techniek voor mobiel internet die KPN al miljarden heeft gekost, heeft vooralsnog alleen dekking in de randstad.
De licentie kostte vele honderden miljoenen euro's.
Het uitrollen van het netwerk gaat in vergelijkbare cijfers lopen. Hamvraag is voor welke umts-toepassingen consumenten willen betalen, zodat KPN zijn investeringen terugverdiend.
De snelle internetvariant adsl2+ is evenmin overal verkrijgbaar in Nederland. Wil de klant kwalitatief goede beelden zien, dan moet hij binnen een straal van 3,5 kilometer wonen van de wijkcentrale van KPN.
Internet-tv wordt interessanter als KPN de supersnelle opvolger van adsl2+ aanlegt: vdsl. Maar vdsl is vooralsnog toekomstmuziek. KPN besluit pas na proeftuinprojecten of het de miljarden kostende techniek doorzet.
Nozema heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de digitalisering van zijn netwerk en zendinstallaties. Dochterbedrijf (40 procent) Digitenne heeft een licentie voor uitzenden van digitale televisie via de mobiele telefoon. Mede-aandeelhouder KPN (ook 40 procent) en Digitenne doen al proeven met 'digital video broadcasting for handhelds' (DVB-H).
Veel marktkenners zijn het erover eens dat bewegende beelden hoog scoren op de lijst favoriete toepassingen voor de mobiele telefoon in de komende jaren.
Met Nozema onder zijn paraplu kan KPN een uniek verdienmodel creëren voor de Nederlandse markt: video-op-aanvraag via umts als premium dienst en live-televisie via Nozema/Digitenne als goedkoper alternatief voor een massapubliek.
Zo bezien, zijn er weinig andere strategische kopers in beeld voor Nozema.
Scarlet Telecom mist de schaalgrootte van KPN om hetzelfde kunstje te doen. Kabelbedrijven mogen vermoedelijk niet bieden omdat ze al zijn gebrandmerkt als tv-monopolist. Versatel heeft net een deal gesloten met satellietaanbieder CanalDigitaal, en ligt daarom minder voor de hand. Financiële partijen zullen niet in de rij staan voor Nozema omdat er investeringskapitaal op de plank moet komen.
Bron FD
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!