Omdat steeds meer mobiele telefoons over mediatoepassingen beschikken, voldoen aparte foto- en telefoniewinkels niet langer, aldus KPN vrijdag.
Het telecomconcern verwacht veel van beeldbellen, waarbij via de mobiele telefoon videobeeld wordt verstuurd.
Twee derde van de mobiele telefoons is inmiddels voorzien van een foto-camera. 'Beeldbellen heeft de toekomst op het vaste net, het mobiele net en internet', hoopt KPN.
De winkels moeten ook belangrijke verkoopkanalen worden voor andere nieuwe producten, zoals internetbellen en internettelevisie, zei directeur consumentenzaken Michiel Buitelaar vrijdag.
Met tv-reclames bereikt KPN volgens hem te weinig klanten. 'Het televisiekijken versnippert steeds meer.'
Dat zei hij overigens ook in het novembernummer van TvM en hij zal dat waarschijnlijk komende donderdag ook herhalen op het uitverkochte Fusion2005.
Videobellen, internettelefonie en internettelevisie zijn voor KPN belangrijke toekomstige inkomstenbronnen. Internettelefonie wordt volgende maand op grote schaal geïntroduceerd, tv-kijken via internet volgt begin volgend jaar.
KPN betaalt naar eigen zeggen 'enkele miljoenen euro's' voor de voorraden, inventaris en huurrechten van de zestig Kral-winkels.
Fotoketen Kral, waaronder ook de winkels van Foto Objektief en 1-Hour Super Photo, ging vorige maand failliet nadat het in de problemen was geraakt door de snelle verschuiving van analoge naar digitale fotografie.
Voorlopig gaan de overgenomen zaken per december verder als reguliere fotowinkels. Hoe de nieuwe winkels zich op termijn zullen verhouden tot Primafoon, KPN's eigen winkelketen, is on-duidelijk.
KPN heeft honderd eigen winkels. De overgenomen zaken liggen niet in de omgeving van Prima-foon-vestigingen, aldus een woordvoerder van KPN.
Mogelijk komt er een nieuw merk voor de nieuwe winkels. KPN zal in de komende maanden be-ginnen met de ombouw van een aantal Kral-winkels tot KPN-multimediawinkels.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!