‘De reis die alles veranderde’, is de tagline van de eerste vijf podcasts die het Utrechtse Born05 voor KLM maakte. In de Engelstalige podcasts, gericht op een internationale klantenkring, deelt een reiziger een reiservaring die indruk maakte.
Niet direct
Natascha van Roode, Head of global Marketing Communication bij KLM, zegt dat de podcast natuurlijk al flinke tijd bestaat, maar sinds 2014 een flinke revival beleeft. Volgens Van Roode is het kwalitatief bereik behoorlijk hoog: “Luisteraars blijken met veel aandacht te luisteren naar branded podcasts. In een tijd waarin we de hele dag door overvoerd worden door content en media, vormen podcasts een baken van rust: luisteraars spenderen er makkelijk 30 tot 40 minuten aan.”
Het thema van de serie, ‘De reis die alles veranderde’, sluit volgens Marc Jansz, Global marketing communications manager bij KLM, naadloos aan op de purpose van KLM. Jansz: “ Dat is´Moving your World by Creating Memorable Experiences’. Alhoewel deze ervaringen niet direct door KLM worden aangeboden, vertelt The Journey wel op een impliciete manier hoe waardevol het is om op reis te gaan.”
Minimale branding
Omdat de focus op de reis en niet op de bestemming ligt, is de reeks niet bedoelt als conversie verhogend vehikel. Aan het einde volgen geen tag-ons waarin de luisteraar wordt opgeroepen snel een ticket naar een of andere wereldstad te boeken.
Volgens Jansz was de discussie tussen branding en commercie snel klaar: “Het belangrijkste doel is om luisteraars via bijzondere reisverhalen te inspireren op reis te gaan - of ze in elk geval bewust te maken van de waarde van reizen. KLM is de ‘facilitator’ van deze verhalen; de branding is minimaal, alleen bij de introductie en de afkondiging. Verder zit er op geen enkele manier een commerciële boodschap in.”
Target
Bij hoeveel plays is KLM straks tevreden? Jansz: “De podcast laat werkelijk zien hoe groot de invloed van reizen op het leven kan zijn en maakt het mogelijk voor KLM om andere verhalen te vertellen dan dat wij momenteel via onze kanalen doen. We hebben in die zin dan ook geen target. Het past bij het merk door met zo’n relatief nieuw middel ervaring op te doen.”
Het inzetten van de nieuwe media is KLM niet vreemd. De luchtvaartmaatschappij geeft al jaren het digitale magazine iFly uit (ook gemaakt door Born05) en is volop aanwezig op social media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!