Thomas van Schaik over het WK voetbal dat juni plaatsvindt:
Omdat de hele wereld kijkt, is het WK voetbal voor Adidas een perfect marketingplatform. Niet alleen als showcase voor onze voetbalproducten, maar vooral om te laten zien waar Adidas als merk voor staat. Concurrentie is er tijdens het toernooi in overvloed. Het zijn niet langer alleen sponsoren en de media die vechten om de aandacht van de voetbalfan, praktisch ieder merk doet mee.
Willen we ons differentiëren, dan moeten we als merk meer brengen dan ‘groengeel gekleurde strandsamba, opgeleukt met een vers vleugje topvoetbal’.
Fans verwachten - volledig terecht - meer van een voetbalmerk als Adidas.
#ALLIN OR NOTHING
Uitdagingen geven energie. Iedereen wil op zijn allerbest presteren, juist wanneer het er het meest toe doet. Voor voetballers betekent het WK meer dan ‘n ‘vrolijk voetbalfeestje’.
Het is bij uitstek het podium waar zij de allerbeste sportprestaties van hun hele leven willen afleveren. Alles wat minder is dan ‘alles geven’, is onvoldoende. Of je geeft alles wat je hebt, of je zit als verliezer in het eerste vliegtuig terug naar huis.
Dàt is het sentiment waar we ons als merk op richten: ‘#allin or nothing’!
TEAM
Voetbal is de ultieme teamsport. Niemand speelt een WK op zichzelf, of voor zichzelf. Hetzelfde geldt voor een mondiale marketingcampagne van deze omvang. Al sinds 2012 werken tientallen collega’s aan deze campagne. We hebben een geweldig team. Een flink aantal mensen werkt tijdens het evenement vanuit ons tijdelijke mondiale hoofdkwartier: ‘Posto Adidas’ in Rio de Janeiro.
Ontwerpers, communitymanagers, cameramensen, copywriters maar ook mediaplanners, juristen, retailexperts en sportmarketingcollega’s werken daar zeven dagen per week aan - deels zorgvuldig geplande maar vooral spontane - ‘inhakers’.
Real-time marketing en actualiteit vereisen flexibiliteit. Daar zijn we dan ook volledig op toegerust. De finale is op 13 juli. Tot die dag is het gáán!
Missie
Bij Adidas ademt alles passie voor sport. Adidas innoveert producten die sporters helpen het beste in zichzelf naar boven te halen. Op het WK, wanneer de absolute wereldtop tot het uiterste wordt uitgedaagd, is alles wat ook maar een klein beetje minder is dan alles, niet langer goed genoeg: “#allin or nothing”
Mensen
Op mondiaal en lokaal niveau hebben we een jong en sterk team. Hoe een grotendeels reactieve, mondiale campagne, zich lokaal vertaalt is een verhaal op zich. Strategie, structuur, planning en proces zijn cruciaal. Toch is het fijn dat diversiteit, teamwork, talent en individueel engagement – ook in een bedrijf zo groot als het onze – nog steeds het verschil maken.
Middelen
Dit is zonder twijfel onze grootste mondiale campagne ooit. Adidas is officieel partner van het toernooi, al sinds 1970, sponsort spelers als Robin van Persie, Arjen Robben en Leo Messi, maar ook jongere talentvolle spelers zoals Memphis Depay.
We kleden enkele van de favorieten voor de titel, zoals Duitsland, Argentinië en titelverdediger Spanje en bovendien levert Adidas de wedstrijdbal, die overigens een eigen Twitter-account heeft; @brazuca.
De maand van Thomas van Schaik staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 6.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!