Vandaag in het FD: de nieuwe directeur van Ilse Media, de internetdivisie van Sanoma Uitgevers: de Belg Joris van Heukelom (38).
Van Heukelom heeft acht jaar bij televisiekanaal MTV Networks Benelux gezeten, later een seizoen als programmadirecteur bij jongerenomroep BNN en recentelijk nog als directeur bij de gratis krant Dag, een uitgave van het PCM-concern.
Nu stapt hij over naar Ilse Media.
FD vraagt of hij een zinkend schip verlaat...
'Zo zou ik het ook weer niet willen noemen. Kranten blijven. Ja, natuurlijk lees ik ze zelf ook nog. Ik vind het heerlijk om 's ochtends de inkt te ruiken. Kranten zijn goed voor sociale cohesie en ontspanning, met name in het weekend.
'Maar de groeicijfers van advertentiebestedingen op internet zijn objectief, net zoals de dalende oplagecijfers bij kranten. Het is een tendens die in de VS en het Verenigd Koninkrijk nog sterker is, en dat zullen wij ook steeds meer zien. Het valt niet tegen te houden.
'De invloed van de oude media zal blijven afkalven en redacties zullen echt beter moeten gaan onderzoeken hoe ze de vertaalslag naar internet kunnen maken. De scheiding tussen de verschillende distributiekanalen wordt alleen nog maar dunner en uitgevers moeten daarmee leren omgaan.'
Op de vraag wat hij bij Dag heeft geleerd, zegt hij:
'De gedachte was een medium dat beter nadenkt over het gedrag van zijn lezers en gebruikers, en ze bereikt via mobiel, internet en print. Helaas ligt het zwaartepunt bij Dag nog steeds bij de krant. Ik vind dat ze wat dat betreft nog veel moeten leren.
'Redacties moeten "live" leren denken, verder kijken dan alleen dat ene product en die ene deadline. Ze zijn alleen maar bezig met dat ene moment waarop hun krant iedere dag sluit. Terwijl je juist moet zorgen dat je er altijd bent. PCM had dat idee best wat meer mogen omarmen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!