MediaMonks begint met Jelle Kolleman de contentstudio Made.For.Digital. Samen met 'Übermonk' Victor Knaap legt Kolleman uit waarom.
Waarom kiezen jullie ervoor om dit nieuwe bedrijf onder een apart label te zetten?
Victor Knaap: ‘Mediapartijen, creatieve bureaus, filmbedrijven en social partijen hebben allemaal een rol in contentproductie, maar het viel ons op dat niemand die de hele range van strategie, productie, distributie en optimalisatie aanbiedt. De vraag naar goede online content is dusdanig dringend dat we hier een aparte studio voor hebben ingericht.’
Content is een breed begrip. Wat valt volgens jullie onder content?
Jelle Kolleman: ‘YouTube, Facebook, Twitter en Vine laten zien dat content steeds vaker video is. Met Made.For.Digital richten we ons op digitale content, met de nadruk op video. Het is vooral de vraag van klanten die maakt dat content zich in die richting ontwikkelt. Diverse onderzoeken wijzen uit dat in 2015 ruim 80 procent van het internetverkeer uit videocontent zal bestaan.’
Gaat Made.For.Digital zich richten op interactieve video?
Knaap: ‘Niet per se. Er zijn op YouTube veel succesvolle video’s te vinden die gewoon lineair zijn. Consumenten houden nog steeds van lean back videocontent. Onze focus wordt de optimalisatie van video voor verschillende platformen en kanalen, waar we de consumenten het beste kunnen bereiken.’
Wordt dit niet al door reclamebureaus gedaan?
Kolleman: ‘Merken gaan voor hun contentvraag naar verschillende plekken. Reclamebureaus zijn van oudsher gespecialiseerd in het maken van tv-commercials, die ook online worden ingezet. Wij willen bureaus en adverteerders helpen om onlinevideo te optimaliseren voor de kanalen en zo betere resultaten te behalen.’
MediaMonks werkt vooral met reclamebureaus. Made.For.Digital richt zich ook direct op merken. Hoe wordt daar door bureaus naar gekeken?
Kolleman: ‘We werken voor iedereen die iets met online content wil doen. Voor bureaus zullen we slechts een deel van deze activiteiten uitvoeren. Veel bureaus zullen bijvoorbeeld zelf de strategie of concept willen doen en dan kunnen wij de online content produceren. Tot op heden krijgen we van bureauzijde alleen maar positieve reacties.’
Zijn jullie de nieuwe concurrent voor social bureaus?
Kolleman: ‘De invulling van sociale kanalen zien we zeker als een onderdeel van content marketing, maar wij zien content als iets groters, waar de social bureaus mee kunnen werken. Sociale media verschuiven snel van “earned” naar “paid”, terwijl wij liever “owned first” denken. Wij zullen bijvoorbeeld ook content maken voor narrowcastingschermen of content voor nieuwsbrieven, blogs of eigen websites.’
We hebben het veelvuldig over online video, maar gaan jullie ook andere online content produceren?
Knaap: ‘In principe gaat online content heel breed, maar kijkend naar de briefings die we nu ontvangen, zal het vooral video zijn. Aan alle kanten merken we dat veel partijen bezig zijn met de hoofdvraag: hoe gaan we die online videocontent regelen?’
Jelle, waarom heb jij voor Made.For.Digital gekozen?
Kolleman: ‘Na twee jaar Shoot2Share wilde ik weer met een team te werken. Ik miste een klankbord, collega’s om me heen en ik wilde heel graag weer een bedrijf bouwen. We zijn al drie maanden met een team achter de schermen bezig met de voorbereiding. Zodat we meteen kunnen beginnen met een team specialisten en een flink klantportfolio, waaronder Exact, Nescafé, KPN Hi, Philips, Toyota en Skoda. De studio functioneert zelfstandig en krijgt dit jaar een eigen vestiging in Amsterdam.’
Waar willen jullie met het bureau over een jaar staan?
Knaap: ‘Onze focus is om een groot bedrijf te bouwen en we zullen dan ook in afzienbare tijd Made.For.Digital gaan uitrollen in ons internationale netwerk. We krijgen nu al veel briefings uit steden als Dubai en Singapore.’
Lees het hele artikel in de printeditie Adformatie #01/02 week 3