Jeannette Kalfsterman (Ordina): ‘Zonder goede voorzet kan sales niet scoren’

Digitalisering verandert de manier waarop klanten aankoopbeslissingen doen. Marketing en sales moeten hierdoor meer dan ooit goed samenwerken.

[gastblog door Laura Nuhaan]

Social selling, het benutten van sociale mediakanalen binnen het verkoopproces, is daarbij onmisbaar. Laura Nuhaan, auteur van het boek , is benieuwd naar de visie van Jeannette Kalfsterman (Ordina).

Zou je willen reageren op de volgende stelling:  “De rol van solo sales is voorgoed voorbij.”
Kalfsterman: “Sales is geen solo-rol en is dat ook nooit geweest. Iedereen in de organisatie . Je zou het kunnen vergelijken met een voetbalelftal. In dat elftal vervult sales de positie van spits. Maar zonder een goede voorzet kan een spits niet scoren.

Een goede salespersoon  is nieuwsgierig en wil zijn klant(en) positief verrassen met nieuwe initiatieven, proposities en kennis- en inspiratiesessies. Dit kan sales niet alleen. Hiervoor is een goed ecosysteem nodig dat de inzet vereist van medewerkers, marketing, delivery en partners. Hoe meer je over de ‘journey’ van een klant weet, des te eerder en beter je directe waarde kunt toevoegen. Dit is een ragfijn samenspel tussen sales en andere afdelingen. Door het gebruik van uiteenlopende digitale kanalen, waarbij je gebruikersdata analyseert voor relevante informatie, kunnen bedrijven de klant beter begrijpen en bedienen.”

Wat doe Ordina met social selling?
“We hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in zaken als merkbeleving en -vertrouwen en relevantie. Digitale reputatie is hierbij key. We hebben gekozen voor herkenbare, relevante thema’s en zijn bezig met een nieuwe online strategie, waarbij we via onze website, social media en communities de klant informeren en actief betrekken.”

Zijn marketing en sales geoliede machines?
“We hebben respect voor elkaar en weten elkaar steeds beter te vinden. We werken samen bij het vertalen van visie naar relevante klantthema’s en innovatie- en kennissessies. Ik zie op twee assen ruimte voor verbetering. Ten eerste het bouwen van social communities om onze klanten nog beter te verbinden aan Ordina. En ten tweede: hoe zorgen we dat we via onze digitale en fysieke kanalen dezelfde boodschappen rond het merk Ordina genereren. “

Kan je een goed voorbeeld noemen van social selling?
“Mijn grote voorbeeld is KLM; snel, vol warmte, gevat en met enig cynisme.”

Jeannette Kalfsterman heeft ruim 25 jaar ervaring in ICT - en telecomsector. Ze heeft verschillende senior directiefuncties bekleed bij onder meer Pink Elephant, Getronics en KPN. Sinds 2014 is ze verbonden als directeur aan Ordina Commercie. Haar motto is ‘cool head, warm heart’. Jeannette is op haar best als ze met haar klanten en teams creatieve en grensverleggende oplossingen kan verzinnen.  Jeannette heeft plannen om op termijn het avontuur op te zoeken en samen met haar gezin op een prachtige locatie in Italië te wonen en met organisaties, start-ups en teams te werken aan organisatievraagstukken, kennis te delen en inspiratie op te doen. Jeannette is ‘digital by nature’: een bevlogen gebruikster van social media.

Dit artikel is onderdeel van een serie blogs over social selling. Laura Nuhaan is partner bij The Andeta group. Zij deed in Silicon Valley veel ervaring op met digitale marketing, social media en marketing automation.
Recentelijk publiceerde ze haar boek ‘Social Selling’ bij de Adfo Groep. Het boek kost €24,95 en is  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie