Dat blijkt uit de online bereikscijfers GfK DAM over november.
In de afgelopen jaren is het bereik van Instagram en Snapchat sterker gegroeid dan Facebook, dat nog altijd het hoogste bereik kent van de socialemediaplatformen. In november 2017 hebben meer dan 12 miljoen personen in Nederland de website en/of app van Facebook bezocht (12,1 miljoen personen, 85 procent, 13 jaar en ouder). Voor Instagram ligt dat aantal op 5,4 miljoen personen (38%) en Snapchat op 2 miljoen personen (14%).
Facebook kent ook de hoogste bezoekfrequentie: meer dan de helft van alle bezoekers van Facebook is in november op meer dan twintig dagen in contact gekomen met het merk. Bezoekers van Instagram gebruiken dit merk minder frequent: 23 procent van hen op meer dan twintig dagen. Snapchat bereikt van de drie merken het minste aantal personen, maar heeft een grotere groep hoog intensieve bezoekers dan Instagram.
Minder jongeren op Facebook
De frequentie van bezoeken van Instagram en Snapchat is ten opzichte van jaar geleden wel sterk gestegen en onder jongeren (13-34 jaar) heeft Snapchat nagenoeg hetzelfde bezoekpatroon als Facebook. De trend bij Facebook is juist omgekeerd en neemt de frequentie vooral onder jongeren af ten opzichte van vorig jaar.
Facebook en Snapchat worden in november 2017 het meest intensief bezocht terwijl Instagram een grotere groep incidentele bezoekers kent.
Alle cijfers van november staan hier
Bron: Online bereikcijfers GfK DAM